Praha a Středočeský kraj uvažují v budoucnu o přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich propojení s metrem. Podle údajů společnosti Valuo se lidé z 13 měst s více než 10 000 obyvateli dostanou hromadnou dopravou do centra Prahy za méně než 60 minut. Často jsou v nich ceny bytů i poloviční oproti hlavnímu městu, navíc je zde dostupné bydlení v rodinných domech. Stále více těch, kteří řeší bydlení, proto lokality za Prahou na vlakové trati vyhledává.
Výhodou lokalit nedaleko od města a přímo u vlakové zastávky je i to, že nabízí rychlejší zhodnocení investice. Ceny nemovitostí zde poslední roky rostou a do budoucna se očekává stejný trend. Rostou i ceny pronájmů, oproti průměru vzrostly meziročně o 10 %, v nejexponovanějších oblastech skočily meziročně až o pětinu.
Do železničního spojení a lepšího napojení na ostatní druhy hromadné dopravy se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti investovat. Tzv. plán na Nové spojení II spočívá v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich propojení s metrem. Propojení metra s vlaky v přestupních stanicích dalo projektu i druhý název Metro S. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků. Vysokorychlostní vlaky byjezdily po povrchu.
Z okrajových částí Prahy se do centra lze dostat stejně rychle jako z příměstských oblastí s dobrou dostupností vlaku. „Například ze Strančic u Říčan, které patří mezi populární lokality s vysokou kvalitou života a občanskou vybaveností, se dostanete vlakem na pražské hlavní nádraží za 36 minut. A ve špičce můžete počítat se čtyřmi spoji za hodinu, což znamená, že můžete vyjít na vlak bez ohledu na čas a mít jistotu, že něco pojede,“ říká Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg.
„Pokud to například srovnáme s pražským Zličínem či Letňany, tak doba, kterou strávíte z jejich odlehlejších částí cestou autobusem na metro a pak následně do centra, vyjde časově přibližně stejně. Ale v Praze stojí srovnatelné bydlení přibližně dvakrát tolik,“ dodává. Vlaková zastávka poblíž velkých měst se stává jevem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra či v celé republice. Ceny bytů u stanic metra na okraji Prahy přitom vzrostly za rok i o 30 %.
Bydlení těsně za hranicemi města s sebou nese i další benefity. Nižší kriminalitu, bezpečnější prostor pro děti, zdravější ovzduší i život v blízkosti zeleně, kam lze vyrazit za procházkou, výletem či sportem. „Díky nižším cenám nemovitostí, lze pořídit i byt či dům s více místnostmi, oproti například Praze, a jednu z nich si zařídit jako pracovnu pro home office, což je chytrá investice nejenom v době pandemie,“ uvádí Jiří Švec z RK Evropa.
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |