úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

CBRE: Realitní investice v ČR letos klesnou o pětinu na 2,5 mld. eur, normál v roce 2022

21.12.2020  |  Petr Bayer Aktualizováno: 22.12.2020

Celkový objem investic do komerčních nemovitostí v ČR má v letošním roce dosáhnout přibližně 2,5 miliardy. eur, což ve srovnání s rokem 2019 znamená pokles o 20 %. Na evropské úrovni se počítá s propadem o 25 %. Návrat k hodnotám před krizí se předpovídá do 2. pololetí 2022.

Poptávka investorů po nemovitostech zůstává silná, zejména u logistických, rezidenčních a kancelářských aktiv v prémiových lokalitách. Kvůli limitované výstavbě nových kancelářských objektů však investoři čelí nedostatku zajímavých produktů na trhu. „V následujících letech lze očekávat, že vzroste objem investic do rezidenčních nemovitostí. Jako atraktivní produkt i v době pandemie se ukázaly retailové parky, a tak jejich podíl na celkovém objemu investic poroste i v roce 2021. V tuzemsku působí velmi silná základna českých institucionálních fondů, které tvoří 35 – 40 % trhu. Očekáváme, že české fondy v následujících letech ještě porostou,“ uvádí poradenská společnost CBRE.

„Český trh zaznamenal v roce 2020 dramatickou proměnu. Pozorovali jsme, jak se mění očekávání cen za komerční nemovitosti mezi investory a vlastníky v různých sektorech, a to nejen odlišnou rychlostí, ale i opačnými směry. Největší rozdíly přitom byly v odvětvích maloobchodu a logistiky. Jakmile se trh začně uzdravovat, investoři napříč všemi sektory začnou pečlivě posuzovat portfolia a přehodnocovat potřeby vlastněných nemovitostí z hlediska efektivity, produktivity a angažovanosti zaměstnanců i jejich uživatelů,“ říká generální ředitelka CBRE pro ČR Clare Sheilsová.

Poptávka po kancelářských prostorách v Praze byla letos ovlivněna zavedením řady opatření v boji proti koronaviru včetně dvou lockdownů. V důsledku toho za 3 čtvrtletí 2020 poptávka klesla o 30 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. CBRE přesto očekává, že v příštím roce dojde k mírnému oživení trhu: poptávku potáhne především zájem o vysoce kvalitní nemovitosti v atraktivních lokalitách s bohatou občanskou vybaveností v okolí. Míra neobsazenosti v Praze v současnosti činí 7,2 % a očekává se, že v roce 2021 bude nadále nepatrně růst. Zároveň bude pokračovat trend podpronájmů, což může způsobit, že nájemci, kteří by za normálních okolností volili pouze kancelářské nemovitosti třídy B, využijí výhodné nabídky podpronájmů v prémiových administrativních komplexech.

„Pro nájemce kanceláří se stane klíčovým požadavkem flexibilita nájemních smluv. Souběžně s tím poroste zájem o využívání chytrých technologií, např. navigačních systémů či aplikací pro nájemce. Očekává se také, že firmy budou ve větší míře dbát na zavádění optimálních strategií uspořádání pracovišť a rozložení pracovních týmů na více míst. Poroste význam coworkingu a sdílených kanceláří, což někteří majitelé kancelářských nemovitostí s dlouhodobě volnými kapacitami budou moci využít právě k tomu, aby ve svých objektech takové prostory vytvořili. V současné době je také zvýšená poptávka po parkovacích místech, protože zaměstnanci nechtějí kvůli pandemii využívat veřejnou dopravu v takové míře, jako dříve,“ líčí CBRE.

Pokud jde o novou výstavbu, tak ke 3. čtvrtletí 2020 bylo ve výstavbě 130 300 m2 kancelářských ploch s plánovaným dokončením v letech 2021 a 2022. Dalších 80 700 m2 bylo v různých stupních přípravy s plánovaným dokončením v letech 2023-2024. Lze nicméně předpokládat, že developeři budou se zahájením výstavby čekat na významné předpronájmy.

Logistika tažena on-line maloobchodem

Online maloobchod (který ještě zrychlil vlivem pandemie) dále poroste a i v příštím roce bude zvyšovat poptávku po logistických prostorách v ČR a celé Evropě. Vyšší zájem provozovatelů e-shopů navíc doplní zvýšená poptávka vyvolaná transformací a rozšířením některých dodavatelských řetězců. Když se k tomu přidá fakt, že se někteří logističtí operátoři stěhují ze západní Evropy do ČR, lze očekávat, že poptávka zůstane stabilní i v roce 2021.

„Na druhé straně ovšem čelíme problémům s pomalými povolovacími procesy, které mohou uzavření některých transakcí prodloužit. Aktuální neobsazenost je 4,4 %, kde by měla zůstat i v příštím roce. Situace na trhu ukazuje, že nájemce nepostihl zásadní útlum a nehrozí opouštění pronajímaných prostor. Spíše naopak: řada firem zažívá zvýšený zájem o produkty či služby a vyžaduje rozšíření prostor. V Praze je situace extrémní - míra neobsazenosti v průběhu roku kolísala mezi 1 až 2 %. Ke 3. čtvrtletí 2020 bylo v ČR ve výstavbě 372 600 m2 prostor, z toho 154 100 m2 s plánovaným dokončením v roce 2021,“ líčí CBRE. Dále se zaznamenává pokles ve spekulativní výstavbě (35 % ke 3. čtvrtletí 2020) a očekává, že trend nižší spekulativní výstavby bude (v závislosti na lokalitě) pokračovat i v roce 2021.

Nakupování v kamenných prodejnách a obchodních centrech bude i v 1. polovině příštího roku stále ovlivněno řadou omezení, která mají negativní vliv na jejich návštěvnost a výkonnost. CBRE předpokládá, že k oživění trhu dojde až ve 2. pololetí 2021. Obchodní centra závislá na návštěvnosti zákazníků z kancelářských budov a z řad turistů čeká minimálně v první polovině příštího roku náročné období. Situace na trhu se přikloní na stranu nájemců, kteří budou mít silnější pozici při vyjednávání o nájemních podmínkách. Očekává se velký tlak na slevy, výši nájemného, kontribuce a flexibilitu délky nájemních smluv do doby, než se pandemie dostatečně utlumí a dojde k oživení trhu.

Zároveň se předpovídá větší poptávka po krátkodobých nájmech, tzv. pop-up konceptech, které nájemcům umožní překlenout toto období za výhodnějších obchodních podmínek. Docházet bude i k optimalizaci prodejní sítě ze strany  některých řetězců za účelem zvyšování efektivity a snižování nákladů. Vlastníky obchodních center čeká ve spolupráci s nájemci postupné propojování on-line a off-line nakupování, a to v podobě zavedení výdejních míst či zkvalitňování zákaznického servisu na prodejnách.

Retailové parky během pandemie projevily odolnost. Funkčnost těchto konceptů potvrzuje fakt, že si udržely výkonnost a byly zákazníky preferovanou variantou nákupu kvůli menší koncentraci lidí ve vnitřních prostorách. Lze tedy očekávat, že tyto koncepty budou pro některé značky vyhledávaným místem pro expanzi a z pohledu investorů atraktivní kombinací dlouhodobých pronájmů a předvídatelnějších příjmů.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

23.05.2023 Skypaper opět hlavním mediálním partnerem prestižní stavební soutěže ČDS

Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« březen 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce