V Česku je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě, koncem roku 2020 jich bylo v provozu 45 tisíc. V roce 2020 meziročně obrat elektronického obchodu vzrostl o téměř 20 %. Velké e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz se nyní snaží rozšířit sortiment zboží, nebo se spojují s dalšími maloobchodníky a nabízejí širší škálu produktů a služeb. V nejnovější zprávě to uvádí Colliers. Podíl online prodeje činí až 18 % maloobchodu.
„Mnoho maloobchodníků provozuje i jiné kanály, ale kamenné prodejny často tvoří největší část jejich příjmové a provozní sítě. Letošní rok odhalil, jak špatné jsou některé stávající modely. Online tržiště se již ukázalo být pro některé značky záchranou a v závislosti na maloobchodním segmentu existují i specialisté, kteří prodávané zboží doplňují,“ říká ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu Kevin Turpin.
Jen v Polsku a ČR bylo v první polovině roku 2020 nově založeno více než 5000 on-line obchodů. Nyní je lze všechny provozovat jednotlivě, například pouze jako fyzický maloobchod, jako kombinaci obchodu plus 1 nebo 2 kanály, nebo využít všechny možnosti společně a poskytnout plnou „vícekanálovou“ nabídku.
Trh s nákupními centry v regionu CEE-17 se skládá z téměř 1670 zařízení s celkovou hrubou pronajímatelnou plochou více než 34,6 milionů m2 a slouží více než 172 milionům spotřebitelů. Velikost tohoto trhu se odráží také v roční kupní síle obyvatelstva v celkové hodnotě 893 miliard eur. Mezi 17 analyzovanými zeměmi jsou země s kupní silou 9500 – 12 500 eur na obyvatele za rok (Slovinsko, Estonsko, ČR, Polsko, Slovensko, Litva), ale také země s 1500 – 3500 eur na obyvatele za rok (Ukrajina, Bělorusko, Albánie, Bosna a Hercegovina).
Nejvyšší nasycení prostoru na 1000 obyvatel je v Estonsku (738 m2), nejnižší v Albánii (104 m2). Největší objem maloobchodních prostor se nachází v Polsku (12,1 mil. m2 v 532 zařízeních) a v ČR (4,2 mil. m2 ve 232 zařízeních), nejmenší v Černé Hoře (110 000 m2 ve 14 centrech).
Došlo k nárůstu počtu malých formátů nákupních center a maloobchodních parků, které developeři i nájemci považují za výhodné investice, a spotřebitelé za pohodlná místa k nakupování. V současné době existuje v zemích CEE-17 přibližně 670 takových center s celkovou hrubou pronajímatelnou plochou 6 milionů m2. Největší počet malých schémat (5 – 10 000 m2, více než 10 jednotek) působí na vysoce konkurenčních trzích nákupních center v Polsku (1,2 mil. m2 ve 164 schématech). „Můžeme tedy předpokládat, že v příštích letech budou hlavním typem retailových investic malá komfortní centra a parky,“ dodává Colliers.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |