Česko se poprvé dostalo do dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. S nájemným 230 eur za čtvereční metr měsíčně v pražské ulici Na Příkopě obsadila 19. příčku a polepšila si oproti minulému roku o 3 místa. Newyorská Horní pátá avenue se po výrazném poklesu cen nájemného propadla na druhé místo, na špici se po pěti letech vrací hongkongská Causeway Bay. Londýnská New Bond Street je nejdražší v Evropě a třetí nejdražší na světě. Vyplývá to z každoroční zprávy Cushman & Wakefield, která sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě.
Mezi nejdražší ulice ČR patří Na Příkopě a Pařížská. Pařížská je cílovou destinací luxusních značek, Na Příkopě je z hlediska turismu, frekvence procházejících a umístění v rámci historické Prahy významnější ulicí, jejichž cílová skupina je výrazně širší. Najdeme zde jak masové značky, tak i prémiové. Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců a velkému zájmu světových značek v obou nákupních třídách nájmy meziročně vzrostly. Zlepšuje se také skladba nájemců. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky či ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje 230 eur za m2.
Pařížská letos zažila úpěšný rok s přílivem řady nových značek. Své obchody tu nově otevřely Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic, kde například v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela módní ikona luxusu Christian Louboutin. Jedná se o první obchod značky v regionu CEE. Nové značky zavítaly i do ulice Na Příkopě - Tous, Vapiano a Swarovski. H&M v Myslbeku rozšířila a rekonstruovala prostory a vytvořila zde tzv. flagship prodejnu pro ČR.
„Ulici Na Příkopě už nyní vnímáme jako nejvýznamnější nákupní třidu v Česku díky její strategické poloze, dobře performujícím retailerům a frekvenci jak turistů, tak místních. Její potenciál je však zdaleka nevyčerpaný. V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká Jan Kotrbáček, partner C&W. „Do budoucna očekáváme zlepšování maloobchodního prostředí na Václavském náměstí a v okolí ulice Národní. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin, výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s významnou retailovou plochou. Maloobchod podpoří také nedávno dokončená revitalizace Národního Muzea, která je velmi zdařilá,“ dodává.
10 NEJDRAŽŠÍCH MALOOBCHODNÍCH LOKALIT PODLE ZEMÍ (zdroj: Cushman & Wakefield) |
|||||
Pořadí 2018 |
Pořadí 2017 |
Lokalita |
Město |
Země |
Nájemné USD/st2/rok |
1 |
2 |
Causeway Bay (prodejny na hlavní ulici) |
Hongkong (ostrov) |
Hongkong * |
2 671 |
2 |
1 |
Horní 5. avenue (49.–60. ulice) |
New York |
USA |
2 250 |
3 |
3 |
New Bond Street |
Londýn |
Velká Británie |
1 744 |
4 |
5 |
Avenue des Champs Élysées |
Paříž |
Francie |
1 519 |
5 |
4 |
Via Montenapoleone |
Milán |
Itálie |
1 466 |
6 |
6 |
Ginza |
Tokio |
Japonsko |
1 219 |
7 |
7 |
Pitt Street Mall |
Sydney |
Austrálie |
964 |
8 |
8 |
Myeongdong |
Soul |
Jižní Korea |
908 |
9 |
9 |
Bahnhofstrasse |
Curych |
Švýcarsko |
854 |
10 |
10 |
Kohlmarkt |
Vídeň |
Rakousko |
515 |
*Hongkong je zvláštní administrativní oblast Číny |
V důsledku výrazného poklesu cen nájemného v New Yorku se Horní 5. avenue vrátila na druhou příčku ve světovém pořadí – průměrné nájemné zde dosahuje 2250 dolarů za čtvereční stopu za rok oproti 3000 dolarům v předchozím 12měsíčním období. Hongkongská Causeway Bay se i navzdory mírnému propadu průměrných cen nájemného vyhoupla na první místo s 2671 dolary za čtvereční stopu ročně. Třetí místo na žebříčku patří s 1744 dolary za čtvereční stopu/rok londýnské New Bond Street, která je zároveň nejdražší lokalitou v Evropě a kde se ceny nájemného meziročně v podstatě nezměnily. To potvrzuje, že prodejci luxusního a špičkového zboží stále považují britskou metropoli za hlavní nákupní destinaci.
V první desítce se dále umístila celkově čtvrtá pařížská Avenue des Champs Élysées s cenou 1519 dolarů za čtvereční stopu na rok a pátá milánská Via Montenapoleone s 1466 dolary za čtvereční stopu ročně. Z Asie po Hongkongu nejvýše boduje tokijská Ginza s průměrným nájemným 1219 dolarů za čtvereční stopu za rok. Ulice na rozvíjejících se trzích v Africe a Latinské Americe obsadily většinu pozic na opačném konci žebříčku s nájemným pouhých 20 - 30 dolarů za čtvereční stopu ročně.
Podle prvního vydání zprávy z roku 1988 byla nejdražší ulicí na světě newyorská Východní 57. ulice s nájemným 425 dolarů za čtvereční stopu ročně. Od té doby žebříčku dominovaly ulice v New Yorku nebo Hongkongu a kromě nich se na první pozici jako jediná vklínila tokijská Ginza.
Globální trendy sice nejsou všude stejné, mají však určité společné prvky. K nejvýraznějším z nich patří soustavný nárůst prodejů po internetu a užívání vícero prodejních kanálů jakožto standard, jakož i značné investice do vzhledu prodejen. Hlavní komplikací v maloobchodu jsou sice stále technologie, na druhou stranu ovšem umožňují lépe porozumět zákazníkům a zprostředkovat jim lepší celkový zážitek z nákupu v prodejně, z čehož fyzické prodejny těží.
„Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze „více než maloobchod“, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby,“ míní vedoucí maloobchodního týmu C&W pro region EMEA Justin Taylor.
Důsledkem je, že tradiční maloobchod se mění z hlediska velikosti, fungování a podoby. Nejvíce je to vidět v USA a Británii, kde se již projevil vliv restrukturalizace maloobchodních podniků a redukce sítí prodejen, a v některých oblastech i korekce cen nájemného směrem dolů. Stejnou měrou ovšem toto narušení tradičních forem vytváří příležitosti pro nástup nových zajímavých firem a formátů.“
Výsledky podle regionů:
EMEA
Cenově nejdostupnější ulice Evropy se nachází v litevském Kaunasu s 19 dolary za čtvereční stopu ročně. Nejvyšší meziroční zvýšení zaznamenala portská Baixa (Rua de Santa Catarina) s nárůstem o 30,4 % na 98 dolarů za čtvereční stopu a rok. K největšímu poklesu naopak došlo v istanbulské Bagdat Caddesi – o 24 % na 178 dolarů za čtvereční stopu ročně. Nejdražší evropskou lokalitou je londýnská New Bond Street a ze zprávy vyplývá, že dobře si vedly i poptávka a ceny nájemného na dalších hlavních tepnách Londýna. Čtyři města z první evropské desítky připadají na Itálii (Milán, Řím, Benátky a Florencie) a na desáté příčce se umístila nejdražší německá ulice, Kaufinger/Neuhauser v Mnichově.
Ameriky
V USA řada velkých obchodních domů zeštíhluje a vytváří formáty cílené na místní klientelu, přičemž kromě prodeje produktů se více zaměřují i na služby zákazníkům. Pokračuje růst v segmentu potravin, byť s důrazem na „zdravé, rychlé a neformální“ občerstvení. V širším pohledu patří obchodníci v USA i nadále mezi nejmodernější na světě a zdejší nejlepší firmy utvářejí budoucnost maloobchodu prostřednictvím konceptů, v nichž merchandising plně staví na lokálních uživatelích aplikací. Řada postupů, jež tyto firmy nyní uplatňují, se v příštích letech stane v maloobchodu standardem.
Největší růst cen nájemného v tomto regionu zaznamenala ulice Alameda Lorena v São Paulu – 62,5 % (52 dolarů za čtvereční stopu ročně) a největší pokles naopak Chevy Chase ve Washingtonu – 33,3 % (50 dolarů za čtvereční stopu ročně).
Asie a Tichomoří
Rychlou expanzi v Číně nadále podporuje koncepce tzv. „nového maloobchodu“, která kombinuje prodejní kanály online a offline, velká data, logistiku a komplexní dodavatelské řetězce. Role kamenných prodejen se proměňuje z výlučné obsluhy zákazníků a prodeje produktů na integrovanou platformu. Tradiční maloobchod nyní plní více funkcí, jako je např. propagace značek, zprostředkování zážitků zákazníkům a distribuční centra, zejména v segmentu čerstvých potravin.
Maloobchodní trh v Hongkongu se za poslední rok vzchopil zejména díky návratu turistů z pevninské Číny. Povzbudivé počty přijíždějících turistů a výsledky maloobchodního prodeje, zejména v kategorii hodinek a klenotů, vedou luxusní značky k zájmu o návrat na trh, budou-li k tomu mít v dobrých lokalitách příležitost.
Na špici celosvětového žebříčku se vrátila Causeway Bay, přičemž naopak nejlevnější lokalitou regionu s 15 dolary za čtvereční stopu a rok se stala ulice Ambattur (MTH Road) v indickém Čennaí. Nejvyšší růst zaznamenalo centrum Century City v Makati ve filipínském Národním metropolitním regionu, kde se ceny nájemného zvýšily o 69,3 % na 63 dolarů za čtvereční stopu a rok.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |