V současné době probíhá zpracování tří studií proveditelnosti stavby vysokorychlostních tratí (VRT) na směry RS1/2 Praha – Brno – Břeclav, RS3 v úseku Praha – Beroun/Hořovice a RS4 Praha – Drážďany. Studie se budou postupně dokončovat během následujících dvou let. V případě linky RS3 Praha – Mnichov je důležitým přelomem aktuálně ohlášená podpora modernizace dalšího významného přeshraničního spojení na německé straně.
„Vítám rozhodnutí německého spolkového ministra dopravy, který informoval o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení Praha – Mnichov do nejvyšší priority ve Spolkovém plánu dopravních cest, včetně větve Schwandorf – Norimberk,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. „Modernizovaná a elektrizovaná trať z Plzně tak nebude končit v Domažlicích, ale bude pokračovat i na německém území. To pomůže nejen osobní, ale také nákladní dopravě. Současně s tím se zvýší rovněž význam plánovaného tunelu mezi Prahou a Berounem,“ dodává generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.
Letos v březnu provedla SŽDC analýzu možností zrychlení přípravy a výstavby VRT. Analýza byla zpracována s cílem identifikovat úseky předpokládané sítě v ČR, které budou zapojeny do systému Rychlých spojení a mohly by být realizovány jako pilotní. Vybrány byly 3 úseky, a to Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí), Přerov – Ostrava (VRT Moravská Brána) a Brno – Vranovice (VRT Jižní Morava). Všechny úseky budou mít významný přínos už pro stávající vlaky, které jsou provozovány na vytížených tratích ve směru nově uvažovaných úseků. Nová vysokorychlostní infrastruktura zvýší kapacitu železnice a současně zrychlí vlaky, když odpadne předjíždění spojů různých kategorií nebo umělé prodlužování jízdních dob vlivem vysokého obsazení trati.
Pro zajištění úkolů z programového prohlášení vlády, tj. ukotvení tras VRT v územně plánovací dokumentaci krajů a posun v projektové přípravě, navrhla SŽDC následující alternativní postup:
Zmíněné kroky si vyžádaly udělení výjimky ze závazných postupů přípravy investic do dopravní infrastruktury obsažených ve směrnici Ministerstva dopravy č. V-2/2012. SŽDC tak již mohla přistoupit k postupné realizaci výše uvedených kroků, které povedou k urychlení přípravy výstavby VRT v ČR.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |