Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Dálnice D52 přes Novomlýnské nádrže povede po násypu, hotova bude v roce 2031

16.09.2025
Eduard Železný

Ředitelství silnic a dálnic představilo vítěznou variantu přechodu dálnice D52 přes vodní nádrž Nové Mlýny. Z vydaného stanoviska EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí, vzešly dvě možné varianty, a to vybudování estakády či samostatného násypu. Na základě expertního posouzení byla jako ekonomicky a technicky nejvýhodnější zvolena varianta vybudování samostatného násypu, který bude kopírovat silnici I/52. Vybrané technické řešení již schválila Centrální komise ministerstva dopravy.

„Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy Kč bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy Kč. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou z aktuálně zvolené technologie,“ vyčísluje generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

"Dostavba dálnice D52 z Brna do Vídně se konečně rozbíhá. Tato dálnice se stala smutným symbolem, jak stát donedávna nedokázal pohnout s klíčovými dopravními stavbami. Změnu pocítí všichni, které trápí kolony při cestách k Jadranu, za prací za hranice nebo i v rámci cestování po jižní Moravě. Cesta se zkrátí o půl hodiny, bude výrazně plynulejší a bezpečnější“ říká předseda vlády Petr Fiala.

Úsek z Pohořelic k hranici s Rakouskem je ve stadiu přípravy s předpokládaným termínem realizace v letech 2027 – 2031. Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělená do tří úseků, dohromady měří 23,1 kilometru. 
„Vybraná varianta samostatného násypu nejen že technicky odpovídá potřebám projektu, ale zároveň minimalizuje negativní vlivy na okolní krajinu a vodní ekosystémy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Dálnice D52 spojuje dálnici D1 s Pohořelicemi, Mikulovem a Rakouskem. Trasa měří celkem 44,379 km. V provozu je zatím úsek z Brna do Pohořelic. Realizace zbývajících úseků je v plánu mezi lety 2027 až 2032. Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi ČR a Rakouskem. Hlavním účelem je propojení D52 s plánovanou dálnicí A5 na rakouské straně, kdy byla v roce 2009 podepsána mezivládní dohoda o propojení D52 a A5 na hraničním přechodu Mikulov – Drasenhofen.

Rozdělení záměru „D52 Pohořelice – st. hranice ČR/Rakousko“ na stavby

5204 Pohořelice – VN Nové Mlýny (2027 - 2029)
5205 Přechod přes VN Nové Mlýny (2029-2031)
5206 VN Nové Mlýny – st. hranice ČR/Rakousko (2027-2029)

Další články k tématu