úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Do střední Evropy přišlo loni 82 značek, do ČR 31, nájemné roste

09.05.2018  |  Petr Bayer

Do střední Evropy vstoupilo loni 82 nových mezinárodních značek, z toho 31 do ČR (Polsko 22, Maďarsko 17, Slovensko 12). Česko tak potvrdilo renomé vstupní brány do střední a východní Evropy pro mezinárodní maloobchodníky. Více nepřišlo ani do Ruska, kde loni zaznamenali 20 nových světových značek. Oproti roku 2016, kdy přišlo do střední Evropy 67 nových značek (ČR 29, Slovensko 17, Polsko 13, Maďarsko 8) se jedná o 22% nárůst. Vyplývá to z nejnovější studie Cushman & Wakefield.

Nejvíce expandují obchody s módou, které jsou již tradičním tahounem mezi všemi segmenty. V roce 2017 se v průměru podílely na 46 % všech nově příchozích do zemí střední Evropy. V Česku a Rusku dosahovaly až 55 %, největší podíl z monitorovaných zemí, v Polsku 50 %. Mezi nejzajímavější patřily Palmers (Praha, Budapešť), Karl Lagerfeld (Praha), Superdry (Slovensko), L.K.Bennett (Rusko) či vstup české Alpine Pro do Polska. Z hlediska cílení zákazníka módy převládaly značky zaměřené na masový trh s 58 %, druhou příčku obsadily značky prémiové tvořící 39 %. 

Středoevropský region je magnetem také pro luxusní značky, a to ve všech segmentech. Z většiny míří do Prahy, kam v posledních dvou letech přišly Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce a Breiling. Všechny otevřely obchody v pražské ulici Pařížská, jež se dlouhodobě profiluje jako přední lokalita luxusu. Potvrzuje to i Louis Vuitton, který již třikrát rozšířil prostory na této prestižní adrese. Rusko díky silné kupní síle tamní elity zaznamenalo v posledních dvou letech příchod pěti nových luxusních značek, stejně jako Praha. Do Maďarska přišla ve stejném období značka Rolex.

Největší skok v podílu zastoupení všech segmentů zaznamenala gastronomie, tzv. F&B (Food & Beverage). Meziročně narostla v regionu střední Evropy o 71 %.  V roce 2016 přišlo 7 nových značek, v roce 2017 12. Nejvíce růst pocítilo Česko, Polsko a Slovensko, kde otevřela známá jména jako Vapiano (Praha), Pizza Hut (Praha), Blue Frog (Vratislav), Papa John's (Varšava) či Nespresso (Bratislava).  

„Velký nárůst v F&B pozorujeme jak v nákupních ulicích, tak především v obchodních centrech, která mnohdy prochází nákladnými rekonstrukcemi, aby podíl gastronomických zón zvýšila a vyhověla tak měnícím se preferencím svých zákazníků. Ti už tam zdaleka nechodí jen nakupovat, ale především trávit volný čas při dobrém jídle a zábavních aktivitách. Proto v centrech vidíme stále častěji fitness centra, imax multikina a jiné tzv. volnočasové koncepty,“ říká Jan Kotrbáček z CW.

„Přetrvávajícím trendem posledních let je využití obchodních jednotek ve významných lokalitách jako tzv. referenční prodejny velkými mezinárodními značkami. Jako příklad můžeme uvést unikátní prodejny Rolls-Royce v Pařížské ulici, největší prodejnu Foot Locker ve střední a východní Evropě na Václavském náměstí či prodejnu Preciosa v Rytířské ulici. Tento trend bude pokračovat, kdy velké značky budou preferovat menší počet prodejen, přičemž ta vlajková bude dominantnější a výraznější, aby tak mohli demonstrovat velkolepost a rozsáhlou škálu své nabídky a konceptu. Prodej tradičních maloobchodníků také podpoří online platforma, která se stává neodmyslitelným kanálem. Naopak typicky online obchody začínají využívat i kamenných prodejen pro své výdejny či showroomy,“ dodává.

Nad 80 % nových značek vstupujících do střední Evropy i Ruska otevřela svůj první obchod v obchodním centru. Výjimkou bylo Maďarsko, kde táhly více nákupní ulice. V Česku situaci ovlivnilo především rozšíření obchodního centra Chodov, které přitáhlo 18 z 31 nových značek. V roce 2016 však dominovaly nákupní ulice.  České a maďarské nákupní třídy jsou v regionu nejatraktivnější, což je důvodem, proč si je pro vstup na trh dlouhodobě vybírá více značek než v jiných zemích.

„Období spojené s otevřením nového či rozšířeného projektu je vždy spojeno se vstupem velkého počtu nových značek najednou. Toho jsme byli svědkem u Centra Chodov v Česku, Galerie Polnočné ve Varšave a obchodního centra Wroclavia ve Vratislavi. Do budoucna očekáváme stejný vývoj i například v souvislosti s projektem Savarin v Praze,“ vysvětluje Kotrbáček.

Nejvíce značek (17) přišlo loni do střední Evropy z USA, v těsném závěsu s 15 značkami byla Itálie. Největší meziroční skok patřil přílivu německých značek, první obchod si v regionu otevřelo 11 německých maloobchodníků. Dle kontinentálního rozdělení převažují evropské brandy (66 %), následuje Amerika s 19 %, asijské značky tvořily pouhých 6 %. Významná je i expanze českých značek do sousedních zemí regionu, mezi které patří Alpine Pro, Notino, Poe-Poe a KOBE Steak Grill Sushi. V roce 2016 expandovaly dvě české značky Présence a Sportissimo,  tudíž jde o podstatný nárůst.

Nájemné roste

Nejvyšší dosahované nájemné ve střední Evropě meziročně vzrostlo o 11 %, v Praze o 23 % v obchodních centrech a o 7% v nákupních ulicích. Nejvíce rostlo nájemné v pražských obchodních centrech, a to až o 23 % na 160 eur za m2 měsíčně. Blíží se tak ruskému nájmu, kde si v obchodních centrech maloobchodník zaplatí až 180 eur za m2 měsíčně. Díky své atraktivitě však zdaleka nejvyšší nájemné ve střední Evropě najdeme na pražských nákupních třídách, které zaznamenaly 7% růst na 220 eur za m2 měsíčně za ideální jednotku o 100 m2. Pražské nákupní ulice, zejména pak Na Příkopě, Václavské náměstí a Pařížská, lákají nejvíce zájemců, kteří chtějí vytvořit prestižní a reprezentativní obchodní jednotky.

NÁKUPNÍ ULICE                                                            OBCHODNÍ CENTRA

 

Výhled

V posledních letech se středoevropský trh stabilně rozrůstá o vyšší desítky nových značek ročně a v tomto duchu bude trend nadále pokračovat. Kupní síla roste v regionu rychleji než na západě, stejně tak rychle rostoucí středoevropské ekonomiky. Maloobchodníci v průměru dosahují solidních obratů, které se kontinuálně zvyšují. Region střední Evropy je navíc stále oblíbenější turistickou destinací, a to také díky její bezpečnosti. Příchod řady značek a nových konceptů je už nyní rozjednán a odchod stávajících se neočekává.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

08.01.2020 Průzkum Skypaper: Loňský růst hlásí dvě pětiny stavebních firem

Stavební firmy v loňském roce očekávaly růst podle 40,3 procenta respondentů, když v polovině roku tak mínilo 46,5 %.…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« květen 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.