Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Dostavba dálnice D52 do Rakouska má být hotova kolem roku 2032

22.07.2025
Petr Bayer

Dostavba dálnice D52 z Pohořelic ke hranici s Rakouskem získala kladné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Dálnice propojí ČR s rakouskou dálnicí A5. „Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dálnice D52 je součástí evropské dopravní sítě TEN-T a tvoří klíčové spojení mezi Brnem, Mikulovem a rakouskou Vídní. Nově posuzovaný úsek v délce 23,12 kilometru zahrnuje části Pohořelice – Nové Mlýny, přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny a Nové Mlýny – státní hranice) V současnosti je v provozu pouze úsek Brno–Pohořelice.

„Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí. Obě navrhované varianty vedoucí přes Nové Mlýny, tzn. samostatný násyp nebo estakáda přes horní nádrž, jsou z pohledu dopadů na okolní přírodu i lidské zdraví (hluk či znečištění ovzduší) proveditelné, bude tedy na ŘSD, jakou variantu zvolí,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík s tím, že EIA obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet. 

„Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších či ochrana evropsky významné lokality Mušovský luh,“ vyjmenovává Hladík. 
Trasa prochází chráněnými územími včetně CHKO Pálava a lokalit Natura 2000. Celá D52 bude například bez veřejného osvětlení, aby se předešlo světelnému znečištění.

„EIA umožní dvě varianty přechodu přes Nové Mlýny, což je klíčový krok pro pokračování přípravy a zahájení stavby. Po dokončení celé trasy D52 a jejím napojení na rakouskou A5 se cestovní doba mezi Brnem a Vídní zkrátí až o 30 minut. Řidiči se vyhnou průjezdům obcemi a získají komfortní a bezpečné spojení po celé trase. To je přínos nejen pro osobní dopravu, ale i pro mezinárodní přepravu zboží,“ komentuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Realizace jednotlivých úseků je plánována v letech 2026 až 2032. Projekt bude financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi ČR a Rakouskem. „Tato dálnice je pro náš kraj velmi důležitá, protože nejenže zlepší dopravní propojení s Rakouskem, ale také přinese pozitivní dopady pro místní ekonomiku a kvalitu života obyvatel,“ míní hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Další krok vpřed nastal kromě dálnice D52 i v případě rychlostní silnice I/73. „Začátkem června vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje územní rozhodnutí na 1. etapu silnice I/73 od Bořitova do Svitávky. Nyní se vypořádávají připomínky plynoucí z podaných odvolání a následovat bude rozhodnutí odvolacího orgánu. Byť se někteří odvolali, předpokládáme, že stavební povolení bude vydáno příští rok,“ komentuje senátorka Jaromíra Vítková. 

Další články k tématu