Evropa potřebuje ročně až 1,9 milionu m2 logistických prostor, roste e-commerce
Nakupování online, tzv. e-commerce, nadále mění podobu evropského logistického trhu. Podle nových analýz bude napříč Evropou každoročně potřeba 1,4 až 1,9 milionu čtverečních metrů nových logistických prostor, aby bylo možné uspokojit rostoucí poptávku. Česko patří mezi trhy s nejrychleji rostoucím podílem online nakupování, což výrazně zvyšuje poptávku obchodníků po skladových prostorách především v okolí hustě obydlených oblastí.
„Penetrace e-commerce v kontinentální Evropě přesahuje 10 % a neustále roste, ani zdaleka však nedosahuje úrovně Británie, která má v Evropě nejvyšší podíl přes 30 %,“ uvádí viceprezidentka Prologis EU Research Eva van der Pluijm-Kok. „Do roku 2030 očekáváme, že se tento podíl zvýší o třetinu, což bude vyžadovat výrazné investice do logistické a dodavatelské infrastruktury, která umožní pružně reagovat na změny v nákupním chování zákazníků,“ dodává.
ČR patří mezi trhy, kde se elektronickému nakupování daří extrémně dobře. Dle analýzy Allegro je 35. největším trhem elektronického obchodování na světě s očekávaným ročním tempem růstu přes 8,3 %. Na rychlém růstu nakupování online v Evropě se mj. podílí i rychlá expanze platforem jako Shein, Alibaba či Temu – například ve Španělsku se na e-commerce objednávkách podílejí z 34 % a v Německu se jejich tržní podíl od roku 2022 více než ztrojnásobil.
Dalším významným faktorem, který ovlivňuje vývoj e-commerce, jsou regulatorní změny. EU zvažuje úpravy daňového prahu pro bezcelní dovoz zboží (tzv. de minimis), který je nyní nastaven na 150 €. Změna by mohla zvýšit náklady zejména u platforem spoléhajících na globální přepravu. Podobně jako v USA tak v Evropě roste zájem o regionální distribuční centra a lokalizované řízení zásob, které umožňuje rychlejší doručování a lepší kontrolu nákladů.
Rostoucí podíl online nakupování, nové modely doručování i změny v regulaci staví logistické nemovitosti do středu transformačních procesů evropského maloobchodu. Obchodníci musí své dodavatelské řetězce přizpůsobit sílící konkurenci i rostoucím nárokům zákazníků – a právě strategicky umístěné sklady jim umožňují rychlejší doručení, efektivnější nákladové řízení i vyšší provozní odolnost.
Prioritou se stává městská logistika
Zákazníci očekávají doručení ve stejný či následující den, v případě potravin dokonce v řádech hodin, což významně ovlivňuje výběr lokalit pro sklady a distribuční centra. Roste proto zájem o moderní logistické prostory v blízkosti hustě obydlených městských oblastí. „Na českém trhu si dlouhodobě držíme vysokou míru obsazenosti, přičemž nejvyšší obsazenost a poptávku máme v parcích v bezprostředním okolí metropole. Například v Rudné jsme obsazeni z 99 % a v Chrášťanech máme aktuálně k dispozici jednu moderní budovu o rozloze 5,5 tisíc m2,“ líčí Martin Baláž, SVP a Head of Asset Management pro střední Evropu.
Spolu s poptávkou po moderních logistických parcích roste ze strany e-commerce obchodníků a 3PL společností také zájem o automatizaci. „Vysoká očekávání zákazníků, tržní prostředí a všeobecný nedostatek prostor v prémiových lokalitách nutí všechny aktéry efektivněji pracovat s každým prostorem, který máme k dispozici. Prostřednictvím platformy Essentials podporujeme naše zákazníky ve využívání nejmodernějších řešení regálových systémů, skladové techniky a implementaci automatizačních řešení, která významnou mírou přispívají k efektivnějšímu provozu – časově, nákladově i prostorově. Automatizace pomáhá zvyšovat produktivitu, velmi výrazně například přispívá ke snižování doby potřebné k vychystání objednávek,“ doplňuje Baláž. V řadě zemí se v rámci optimalizace prostoru a efektivity přistupuje také k vícepatrovým skladům a distribučním centrům. Jiné trhy, mezi něž patří například i ČR, mají přísnější regulace ohledně výšky průmyslové výstavy, které tento způsob využití prostoru výrazně omezují.