Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Evropské fondy pomůžou modernizaci české železnice víc než 11 mld. Kč

19.07.2024
Petr Bayer

Deset dalších projektů Správy železnic podpoří EU prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF). Největší část z přiděleného balíku třetí výzvy dotačního titulu pro období 2021 - 2027 míří na rozsáhlou přestavbu klíčové stanice Česká Třebová. Dotace v celkové výši 11,5 miliardy korun se podařilo získat také na zpracování projektu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, nebo na další rozvoj moderního zabezpečovacího zařízení.

Seznam podpořených projektů:

  • Modernizace železničního uzlu Česká Třebová – stavební práce
  • Projektová příprava VRT Praha - Brno - Břeclav
  • Projektová příprava železniční trati Kolín - Mělník – Děčín
  • ETCS České Velenice - České Budějovice - Horní Dvořiště
  • GSM-R Hranice na Moravě - Horní Lideč - Střelná
  • ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Plzeň - Domažlice - st.hranice SRN, 2. stavba, úsek Plzeň (mimo) - Nýřany - Chotěšov (mimo)
  • ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba, Nezamyslice - Kojetín - ERTMS + zabezpečovací zařízení
  • ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží
  • Zabezpečovací zařízení pro vybrané úseky české železniční sítě
  • Vybavení diagnostických vozidel Správy železnic palubními jednotkami ETCS

Uzel Česká Třebová je důležitým místem jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu. Rekonstrukce umožní zvýšení rychlosti průjezdu vlaků, stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obyvatelé České Třebové ocení snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm. Realizace stavby se předpokládá od letošního prosince do prosince 2031.

Správa železnic získala dotaci i na přípravu vysokorychlostních tratí na zpracování projektové dokumentace VRT Praha – Brno - Břeclav. Finančně podpořené byly dokumentace pro povolení záměru pro úseky VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava včetně napojení na konvenční tratě. Vyjma výdajů na projektovou přípravu úseků bude financována i projektová příprava dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno –Vídeňská VRT.

Významnou prioritou EU a ČR je zabezpečení železničních tratí moderním zabezpečovacím zařízením a evropským zabezpečovačem ETCS. Správa železnic obdržela v této výzvě všechny požadované prostředky na zabezpečení železnice.

Připravenost projektů umožnila ve třech dosavadních výzvách získat celkové dotace přibližně 33 miliard Kč. O získání další podpory bude Správa železnic usilovat i v poslední, čtvrté výzvě s termínem předložení žádostí v lednu 2025.

Další články k tématu