Od letošního září by měla platit tzv. fikce souhlasu, od které se očekává výrazné zrychlení povolování staveb. Letos by se mohly také projevit pozitivní výsledky dřívější novely, která zavedla společné územní a stavební řízení. Komplikovaná legislativa totiž ohrožuje rozvoj dopravní infrastruktury a je jednou z příčin růstu cen bydlení ve velkých městech. Uvádí to Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR).
Již rok mají stavebníci možnost využít jedno společné řízení, kterým je stavba povolena, místo obvyklých územního a stavebního. Možnost řádného opravného prostředku je jen jedna, což by mělo celý letitý proces zkrátit. Celý průběh společného řízení obnáší jedno rozhodnutí, jedno odvolání, jeden soud. Nedochází tak k řetězení vydávání rozhodnutí a jejich následnému napadání. „Délka povolení se tak teoreticky snižuje na polovinu, ovšem lhůty nejsou nikterak vymahatelné,“ upozorňuje expertka na stavební právo a členka SAR Renáta Pintová Králová.
V prvních měsících byly stavební úřady ostražité jako ke každé novince, ale nyní snad nejen stavebníci, ale i úřady pochopily, že princip jednoho řízení, a především jen jediného odvolání, musí proces zrychlit. „My nyní jdeme cestou společného řízení u všech klíčových projektů, a to i velkých. Předpokládáme, že se tak podaří celý povolovací proces urychlit a úřadům to ušetří spoustu práce,“ míní šéf Central Group Dušan Kunovský. I další společnosti údajně začínají společné řízení také využívat. I z tohoto důvodu je velmi důležité, aby se zvažovaný pražský centrální stavební úřad pro velké stavby zabýval jak územním, tak stavebním a společným řízením.
Postavit bytový dům v Praze trvá často i více než deset let, z toho stavba samotná zabere 1,5 až dva roky. Jen mezi vydáním územního rozhodnutí, ve kterém se vyřeší ty nejpodstatnější záležitosti, a stavebního povolení, uplynou většinou až tři roky a soudní přezkumy obou povolení zaberou další rok a víc. Nezřídka se navíc v rámci odvolání řeší tytéž námitky v územním i stavebním řízení.
Zrychlení procesu je také cílem novely, která zavede tzv. fikci souhlasu. Ta by měla odstranit rozšířený nešvar, kdy dotčené orgány (například hasiči, památkáři, hygiena), které hájí v povolovacím řízení veřejný zájem, nedodržují správní lhůty bez postihu. Bez jejich razítka ovšem investor nemůže o vydání povolení požádat na stavebním úřadu.
„Zavedení fikce souhlasu je krok správným směrem, který může schvalování staveb urychlit až o několik let. Stát občanům i firmám ukládá pod sankcí spoustu povinností, přitom sám povinnosti v řadě případů neplní. Jeho orgány často nedodržují předepsané termíny pro svá vyjádření a rozhodnutí, a to povolovací proces prodlužuje o roky,“ tvrdí Kunovský. Fikce souhlasu by znamenala, že pokud se úředníci do 60 dnů nevyjádří, bude se mít za to, že souhlasí. Novelu podle SAR podporuje i ODS a TOP 09, návrh ministerstva pro místní rozvoj by tedy neměl narazit ve sněmovně na odpor.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |