Kupka: Dráhy postaví opravárenská centra za více než 6 miliard Kč
České dráhy zahájily stavbu nové opravárenské haly v Chebu pro dálkové jednotky InterJet i regionální vlaky RegioPanter a RegioShark. Průjezdná tříkolejná hala pro údržbu vlaků o celkové délce 176 metrů vyroste v místech severní rotundy depa, jejíž demolice byla také zahájena. Nová hala by měla být dokončena v polovině roku 2026 za více než 755 milionů Kč bez DPH.
„Nejen nové moderní vlaky, ale i tomu odpovídající servisní zázemí. Na to se České dráhy v následujících letech zaměří a do roku 2031 budou investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun, z toho více než 6 miliard Kč do výstavby nových opravárenských hal,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. ČD plánují vybudovat čtyři nové haly údržby, dalších šest hal rozšíří a zmodernizují. Obdobná centra již fungují v Plzni, Brně či Ostravě, další se chystají třeba v Českých Budějovicích nebo Havlíčkově Brodě. Aktuálně také probíhají stavební práce na velké obnově vjezdové části Centra údržby Praha jih.
„Nová moderní hala umožní jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. Hala bude vybavena jeřábem s nosností 12,5 tuny, servisní lávkou pro bezpečný vstup na střechu vozidel a montážními kanály ve všech kolejích,“ líčí předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Hala bude vybavena moderními technologiemi, které pomohou snižovat její energetickou náročnost. Na střeše se počítá s instalací fotovoltaických panelů a technologie ke sběru a dalšímu využití dešťové vody. Vytápění haly bude zajištěno efektivní kombinací plynové kotelny a tepelných čerpadel. Práce provedou TSS Grade a Berger Bohemia.
„Město dlouhodobě usiluje o to, aby se z Chebu stal důležitý železniční uzel. Známá je například naše snaha přimět německou stranu k tomu, aby konečně zrealizovala dlouho slibovanou a stejně tak dlouho odkládanou elektrifikaci železniční trati na Norimberk, a přes Cheb tak opět mohly začít jezdit mezinárodní dálkové spoje, jako tomu bývalo v minulosti. Nová opravárenská hala, jejíž výstavba začíná, je přesně tím, co by mohlo význam chebského nádraží posílit,“ uvedl starosta Chebu Jan Vrba.
Hlavní parametry nové haly
- tři koleje, každá o užitné délce 165 metrů pro možnost údržby ucelených souprav,
- montážní kanály ve všech kolejích,
- portálový jeřáb s nosností min. 12,5 tun po celé délce haly, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel,
- montážní lávky pro přístup na střechy vozidel,
- zařízení pro vyprazdňování uzavřených WC kolejových vozidel,
- rozvod stlačeného vzduchu,
- rozvod vody pro zbrojení vozidel,
- dílny, sociální zázemí, skladové prostory.
Ve Středisku údržby Cheb je zajišťována údržba vlakových souprav pro dálkovou dopravu na ramenech Cheb – Plzeň – Praha a Cheb – Ústí nad Labem – Praha, jsou zde udržována železniční kolejová vozidla pro regionální dopravu Karlovarského a část Ústeckého kraje, o které pečuje celkem 64 zaměstnanců. Je součástí Oblastního centra údržby (OCÚ) Západ se sídlem v Plzni. Kromě vlastních vozidel zajišťují zaměstnanci OCÚ Západ údržbu vozidel i dopravců Die Länderbahn CZ, Arriva vlaky a GW Train Regio.
Další články k tématu