Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má mít v letošním roce rekordní rozpočet 128 miliard korun. Do investic půjde 83 miliard korun, do oprav silnic, železnic a údržby 44,5 miliardy korun. Rozpočet může být i v roce 2021 navýšen, v roce 2020 byl v průběhu roku navýšen z 83 miliard na proinvestovaných 121 miliard korun.
V roce 2021 by mělo být zprovozněno 46,5 kilometru nových dálnic, například dva úseky hradecké D11 z Hradce Králové do Jaroměře, D35 z Opatovic do Časů, obchvat Lubence na D6 nebo dálniční obchvat Otrokovic na D55. V realizaci je 218,2 km dálnic a silnic I. třídy :
Na podzim 2021 má být hotova modernizace D1, kde chybí zmodernizovat 55 km. Rozestavěno je 5 úseků, hotovy budou v říjnu 2021. Celkem již bylo zmodernizováno 110 km D1, 50 kilometrů je v realizaci. Více v interaktivní mapě na webu Ministerstva dopravy.
Modernizace D1 - 20 úseků
STAV |
POČET ÚSEKŮ |
KILOMETRY |
Zprovozněno |
15 |
111 |
Ve výstavbě |
5 |
55,1 |
V přípravě |
0 |
0 |
PPP projekt na dálnici D4
Výběr konsecionáře DIVia, tvořeného společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS, je pravomocný. V první polovině ledna má vláda schválit Koncesionářskou smlouvu, poté bude předložena ke schválení do Poslanecké sněmovny. Výbory ke smlouvě zasednou na konci ledna či začátku února a v průběhu února by se měla smlouva dostat i na plénum Poslanecké sněmovny. Po schválení dojde k podpisu smlouvy a Koncesionář zahájí stavbu během jara 2021. Jde o dostavbu 32 km na dálnice D4 mezi Prahou a Příbramí, konkrétně úsek z Hájů do Mirotic pomocí PPP projektu, který se využívá poprvé. Vítězný koncesionář bude financovat a udržovat dálnici po dobu 25 let.
Železnice
Bude pokračovat první etapa realizace plánu na další zabezpečení české železnice do roku 2025/2030; celkem bude do zabezpečovače ETCS a komunikační sítě GSM-R investováno 90 miliard Kč.
Správa železnic je v roce 2021 připravena pracovat s rozpočtem 53,074 miliardy korun, z toho na údržbu a opravy kolejí a nádraží 21,828 miliardy korun a na investice 31,246 miliardy korun. Rozpočet na rok 2021 je vyšší o 1,5 miliardy Kč než letošní.
Pokračuje elektrizace trati z Olomouce do Uničova, v prosinci 2020 byl zprovozněn úsek z Olomouce do Šternberka. Mezi nejvýznamnější stavby patří zahájení modernizace trati Mstětice – Praha-Vysočany. Na této trati vznikne nová zastávka Rajská zahrada s přístupem na metro a novou podobu získá nádraží Praha-Vysočany, celkové náklady budou 5,4 miliardy korun. Bude též pokračovat modernizace železničního uzlu Pardubice za 6,35 miliardy korun; počítá se s novou lávkou na druhou stranu města a stanice bude bezbariérová.
Bude též pokračovat elektrizace trati Brno – Zastávka u Brna za 2,7 mld. Kč, rekonstrukce v železničním uzlu Přerov či práce na IV. čtvrtém koridoru do Českých Budějovic.
V roce 2021 bude opravováno 114 nádražních budov v celé ČR. Probíhají např. práce na Fantově budově na pražském hlavním nádraží nebo na budově v Havířově. Opravy se dočkají i nádraží ve Vsetíně, Chebu a Táboře. Rekonstrukce začne také na pražském Smíchově. A práce začnou i na 2 úsecích v rámci trati Praha – Kladno s odbočkou na LVH, konkrétně: Kladno – Kladno-Ostrovec a Praha-Bubny - Praha-Výstaviště.
V roce 2021 bude zlepšena bezpečnost na 170 přejezdech (kamery, kompozitová břevna závor s LED diodami). Na 500 nejrizikovějších přejezdů bude zabezpečeno do konce roku 2022, původně plán přitom počítal až s rokem 2027. Více informací v interaktivní mapě Správy železnic .
Liniový zákon
Novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, zkráceně tzv. liniový zákon nabývá účinnosti 1. ledna 2021. Cílem je zkrátit dobu přípravy strategických dopravních staveb zhruba o třetinu až polovinu, ze stávajících třeba i 13 let. Novela chce zjednodušit povolovací procesy, které často brání včasnému zahájení staveb. Podstatným nástrojem k urychlení přípravy staveb je možnost umístit a povolit dopravní stavbu v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, s nímž je spojen také pouze jediný přezkum.
Novela zákona dále zavádí Jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. V takových případech bude nově vydáváno jediné závazné stanovisko, které nahradí veškeré správní akty vydávané podle zákona o ochraně přírody a krajiny, což může oproti současnosti urychlit přípravu staveb až o rok. Novela počítá také se zavedením pevné lhůty pro vydávání závazných stanovisek. Ta je stanovena maximálně na 30 dní, respektive na 60 dní ve zvlášť složitých případech. Pokud nejsou tato stanoviska vydána ve lhůtách, novela počítá s tzv. fikcemi souhlasu.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |