Loni se v Česku dokončilo více než 62 tisíc m2 nákupních ploch v 17 retail parcích – nových, rekonstruovaných či rozšiřovaných. Jejich celková maloobchodní plocha tak vzrostla na 1,2 milionu m2 a na celkovém objemu maloobchodních ploch v ČR mají skoro třetinový podíl. Nejvíce těchto ploch je v Moravskoslezském kraji, v přepočtu na 1000 obyvatel vede kraj Olomoucký. Dalších téměř 90 000 m2 je nyní ve výstavbě. Investice do retail parků loni přesáhly 2 miliardy korun, letos se očekávají další transakce.
Nabídka moderních maloobchodních ploch v ČR na konci roku 2023 dosáhla 3,93 milionu m2. Retail parky nebo také nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastními vchody a společným parkovištěm, z tohoto tvoří 31 %. Klasická nákupní centra se podílí 67 % a 2 % jsou outlety. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v ČR za posledních 5 let vzrostl o 5 procentních bodů. Vzhledem k rostoucímu zájmu o tento obchodní koncept od pronajímatelů, nájemců i investorů lze očekávat, že procento z celkového objemu v následujících letech poroste.
„Retail parky se nadále těší velkému zájmu nakupujících, což podporuje další výstavbu. Ta se soustředí primárně do menších měst do 10 000 obyvatel, kde devolopeři připravuji menší projekty do 2500 m2. Dále se rozšiřují velké úspěšné projekty ve větších městech, u nichž je cílem posílit pozici v dané spádové oblasti,“ říká vedoucí týmu nákupních parků v Cushman & Wakefield Jan Čížek.
Největším loni dokončeným projektem je rozšíření retail parku S1 Center Přerov o dalších 17 200 m2, park nyní nabízí přes 29 000 m2 maloobchodních ploch s 41 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem je nová výstavba retail parku OC Poříčí v Blansku s rozlohou 6900 m2 a téměř dvacítkou obchodních jednotek. Třetím největším loňským projektem je nová výstavba Retail parku Strakonická v Českých Budějovicích: jedná se o 12 obchodních jednotek na 6000 m2.
Tabulka 1: Největší retail parky dokončené v Česku v roce 2023
Název projektu |
Typ |
Developer |
Velikost (m2) |
S1 Center Přerov |
Rozšíření |
Saller Group |
17 200 |
OC Poříčí |
Nový |
Fuertes Development |
6 900 |
Retail Park Strakonická |
Nový |
Albert ČR |
6 000 |
RP Úvaly u Prahy II. |
Nový |
KPD Group |
3 700 |
OC Velká Bíteš |
Nový |
Fuertes Development |
3 200 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
„Loňský objem dokončené výstavby retailových parků o více než 30 % přesáhl dlouhodobý roční průměr a je druhým největším ročním objemem za posledních 10 let po roku 2021, který byl rekordní. V loňském velkém objemu se projevila odložená výstavba z nejistých let 2020 a 2021, kdy byla řada projektů pozastavena. Devolepeři retail parků umí mnohem rychleji reagovat na vývoj trhu a zvýšenou poptávku nájemců po prostorách, než je tomu u klasických obchodních center. Jsou mnohem flexibilnější i díky tomu, že výstavba retail parku trvá většinou do 12 měsíců, u obchodního centra jde o 2 až 3 roky,“ líčí Čížek.
Největší objem nákupních ploch v retail parcích se nachází v Moravskoslezském kraji (12 %) a v kraji Středočeském (11 %). Při přepočtu na 1000 obyvatel je nejvíce těchto ploch v Olomouckém kraji (178 m2 na 1000 obyvatel) a v kraji Vysočina (148 m2 na 1000 obyvatel). Skladba nájemců je zaměřená na zboží denní potřeby - tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny. „Ve většině okresních měst nyní také evidujeme zvýšený zájem o nové prostory fastfoodových operátorů,“ dodává Čížek
Do budoucna developeři připravují další nové retail parky: ve výstavbě je nyní 87 200 m2 ploch a dalších více než 380 000 m2 je v různých fázích přípravy. Pokud by se všechny plánované projekty dokončily podle plánů, plocha retail parků by se do roku 2025 mohla zvětšit o více než 400 000 m2. Nejvíce projektů ve výstavbě se nachází v kraji Středočeském (31 %) a Jihočeském (26 %).
Investice
Zájem o nové retail parky nepolevuje ani u investorů, neboť díky skladbě nájemců nabízejí stabilní výnos z pronájmu - a investice je levnější než do klasických obchodních center. Do retail parků v poslední době finančně vstupuje řada velkých tuzemských investorů nejen v Česku, ale i do zahraniční: fond ZDR Investments loni v září koupil retail park v chorvatské Rijece v hodnotě miliardy korun, zhruba stejnou částku loni investoval do 10 nákupních parků v Polsku investor BHM Group. „Do retail parků v ČR se loni investovalo přes 2 miliardy korun. Další prodeje nově dokončených retail parků jsou v jednání,“ komentuje vedoucí pronájmu průmyslových ploch a nákupních parků C&W Jiří Kristek.
Tabulka 2: Pět největších prodejů retail parků (2020-2023)
Název projektu |
Město |
Velikost (m2) |
Kupující |
Rok prodeje |
Retail park Trutnov |
Trutnov |
25 500 |
Fidurock Capital |
2023 |
6 retail parks - Trei portfolio |
Multi-City |
19 200 |
Plan B Investments |
2023 |
Retail Park Haná Olomouc |
Olomouc |
19 200 |
Trigea |
2021 |
Retail Park Ostrava (Futurum) |
Ostrava |
10 400 |
Trigea |
2021 |
OC Opatovská |
Praha |
6 000 |
Conseq |
2021 |
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |