MMR: Nová digitalizace stavebního řízení má být v provozu nejpozději od roku 2028
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nadále připravuje technické zadání nového řešení digitalizace stavebního řízení. To by mělo být v provozu po skončení přechodného období nejpozději od začátku roku 2028.
MMR nyní v šesté vlně napojení na technologický bypass digitalizace stavebního řízení poskytlo přihlašovací údaje a podporu dalším 110 stavebním úřadům. Z celkových 652 úřadů v ČR jich zhruba 500 používá systém Vita, který jeho dodavatel zatím jako jediný připravil pro použití s technologickým bypassem DSŘ Software upravený pro napojení na bypass testuje firma Vera, která ho dodává 42 stavebním úřadům. Zbývající zhruba stovka institucí různou měrou pracuje v Informačním systému stavebního řízení (ISSŘ).
„Potíže se objevují hlavně u napojení na různě nastavené lokální spisové služby – to si vyžádalo speciální přístup dodavatele téměř ke každému jednotlivému úřadu. Zřídili jsme online skupinu, ve které mohou pokládat dotazy na připojení a používání bypassu – v 90 % případů dostanou odpověď ještě ten samý den,“ říká vrchní ředitelka sekce IT na MMR Eva Pavlíková.
MMR vyhodnotilo průzkum mezi 160 uživateli na stavebních úřadech, které se připojily přes technologický bypass ve třetí a čtvrté vlně. Na dotazník jich reagovala necelá čtvrtina. Z 38 respondentů jich přes 47 % uvedlo, že se pracnost vyřizování agendy díky bypassu snížila, dalších více než 10 % uvedlo významné snížení. Přes 42 % respondentů nezaznamenalo změnu. Jako dobrý hodnotilo uživatelský komfort po napojení na bypass přes 39 % respondentů, stejný podíl ho označil za standardní a více než 21 % uvedlo, že je špatný.
Technologický bypass představuje datové rozhraní propojující starší lokální systémy stavebních úřadů s novými, které byly spuštěny v červenci minulého roku. Jeho používání je dobrovolné – organizace si mohou vybrat, v jaké aplikací povedou řízení. Zároveň bude mít stát díky propojení lokálních agendových systémů s centrálním úložištěm přístup k datům ze stavebního řízení.