Ministerstvo pro místní rozvoj na vybraných stavebních úřadech nasadilo do provozu technologický bypass digitalizovaného stavebního řízení. Od začátku února by měly mít možnost se k novému rozhraní připojit všechny stavební úřady. Cílem postupného nasazování systému do provozu je odstranit možné nedostatky a získat zpětnou vazbu od stavebních úřadů, kteří se systémem pracují.
Technologický bypass propojí Informační systém stavebního řízení resp. spisové služby digitalizace stavebního řízení s lokálními systémy na stavebních úřadech, které běžně využívaly před 1. 7. 2024. „Napojení na bypass je dobrovolné. Stejně tak si na úřadech budou moci vybrat, jaké úkony budou dělat v novém nebo původním systému stavebního řízení. Pro mnoho z nich to představuje návrat do prostředí, které znají, proto je možné očekávat zrychlení procesů stavebního řízení. Aby byl náběh co nejhladší, pravidelně o stavu digitalizace se všemi stavebními úřady jednáme na našich online setkáních,“ říká ministr Petr Kulhánek.
MMR v průběhu příprav oslovilo všechny dodavatele původních lokálních systémů stavebního řízení. „Bohužel přístup dodavatelů je různý a v tuto chvíli je nejdál spolupráce se společností Vita. Nové rozhraní půjde propojit s jakýmkoli původním systémem, tedy Vita, Vera a Marbes a pro úřady bude zdarma. Vita poskytne také technickou podporu při napojení i po něm,“ dodal Kulhánek.
Technologickému řešení předcházel tzv. legislativní bypass, tedy poslední novela stavebního zákona, která umožnila stavebním úřadům práci v nových i původních systémech stavebního řízení zpětně k 1. 7. 2024. Spočívá hlavně v povinném elektronickém odevzdávání dokumentů přes portál stavebníka, pokud je zpracoval projektant, zároveň v zachování možnosti používat stávající lokální systémy a také v omezení některých evidenčních povinností.
Přechodné období potrvá do konce roku 2027, MMR do této doby realizuje novou zakázku na vybudování systému digitalizace stavebního řízení, který by měl být plně funkční nejpozději od 1. ledna 2028. „Nyní pracujeme na tzv. business zadání, tedy sepisujeme požadavky na budoucí systém – co vše má umět. Tento dokument bude jedním ze vstupů pro výběrové řízení. Je zřejmé, že zakázku bude muset dotáhnout nová vláda. I proto se snažím o našich krocích informovat co nejširší spektrum partnerů jak z koalice, opozice tak odborné veřejnosti. Je nutné zajistit co největší kontinuitu v tomto velkém a důležitém projektu,” uzavřel Kulhánek.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |