Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Modernizace části tratí z Pardubic do Hradce přesáhla 3 mld. Kč, vznikl most

07.02.2024
Eduard Železný

Rekonstrukce další části železniční trati spojující krajská města Pardubice a Hradec Králové stála 3,26 miliardy Kč. V rámci 2,5 roku trvajících prací mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou vznikla v Rosicích nová nástupiště a podchod. Dokončila se rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím slouží nová zastávka Stéblová obec. Modernizovaly se také všechny přejezdy.

Rekonstrukce stávající trati a vybudování druhé koleje v úseku do Stéblové výrazně ulehčí cestování a zatraktivní ekologickou železnici. „Hlavním přínosem dokončeného úseku je zkapacitnění trati, což přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz. Stanice a zastávky jsou kompletně bezbariérové, s moderním informačním systémem a pohodlným nastupováním do nízkopodlažních souprav,“ přibližuje ministr dopravy Martin Kupka.

Už v květnu se s postupem modernizace pardubického uzlu začne jezdit dvoukolejně i mezi hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem. Rekonstrukce celého úseku umožní po zavedení ETCS jízdu moderních vlaků rychlostí až 160 km/h. „Instalaci ETCS řešíme v rámci samostatné akce. Kompletní dokončení stavby a spuštění celého systému předpokládáme v první polovině příštího roku. Zavedení ETCS zajistí nejvyšší úroveň zabezpečení železničního provozu a přinese další podstatný benefit, a to zvýšení traťové rychlosti. Tuto trať budeme také využívat jako odklonovou při mimořádnostech na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou,“ líčí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Významnou součástí investice byla i stavba dvoukolejného mostu přes Labe s celkovou hmotností 1350 tun, která probíhala ve třech fázích. Jeho opěry a pilíře jsou železobetonové a délka přemostění přesahuje 140 metrů. Nový most zvyšuje kapacitu trati a svým řešením zajistí lepší splavnost řeky.
 
Realizace projektu je spolufinancována EU z Fondu soudržnosti v Programu Doprava 2021 – 2027. Práce provedly Skanska a Elektrizace železnic Praha.



Další články k tématu