Modernizace klíčových tratí v Královéhradeckém kraji začne v roce 2029
Správa železnic může pokračovat v projektové přípravě modernizace klíčových tratí na sever od Hradce Králové ještě před projednáním studie proveditelnosti rychlého spojení RS5 Praha – Wroclaw. Výjimku schválila Centrální komise Ministerstva dopravy. Studie proveditelnosti RS5 totiž obsahuje kromě vysokorychlostních úseků i konvenční tratě na území Královéhradeckého kraje.
Jde o modernizaci a zdvoukolejnění úseku mezi Hradcem Králové a Jaroměří, trať Jaroměř – Česká Skalice – Náchod čeká nejen elektrizace a zdvoukolejnění mezi Jaroměří a Českou Skalicí, ale také výstavba tzv. Vysokovské spojky. V úseku Náchod – Meziměstí – státní hranice dojde opět k elektrizaci a navíc ke zkapacitnění trati. Součástí bude dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení, zvýšení traťové rychlosti, modernizace železničních stanic a zavedení systému ETCS.
Správa železnic začne připravovat zadání na zpracování záměrů projektů a dokumentací pro povolení všech tří uvedených staveb. Jejich realizace se předpokládá postupně v letech 2029 až 2032. Souběžně se připravuje zřízení železniční stanice Česká Metuje s plánovanou realizací v letech 2026 a 2027, které umožní zvýšení kapacity trati a možnost zavedení dalších vlaků.
Po ukončení modernizace budou vytvořeny podmínky pro naplnění plánovaných provozních konceptů jak v oblasti dálkové, tak i regionální dopravy včetně posílení mezinárodních spojů do polské Wroclawi.