Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Modernizace ostravského hlavního nádraží přesahuje 25 mld. Kč, přednádraží miliardy

05.12.2025
Eduard Železný

Město Ostrava uzavřela smlouvu na zpracování projektové dokumentace celkové přeměny předprostoru ostravského hlavního nádraží. Ostrava tento projekt připravuje synchronně s modernizací železničního uzlu, kterou Správa železnic dokončí v roce 2034. Projekt je financován kombinací městských prostředků, investic Správy železnic a evropských fondů. Modernizace železničního uzlu přesahuje 25 miliard Kč, přestavba přednádraží by měla stát jednotky miliard korun.

„ Podle aktuálního harmonogramu má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. V roce 2027 město plánuje získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. Realizace přeměny by měla odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru by mohlo nastat již v roce 2031," říká náměstkyně pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová.

Návrh počítá se zásadní proměnou přestupního uzlu. Ta přinese zjednodušení přestupů mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší. Pobytovou kvalitu venkovního prostranství pozvedne množství zeleně, vodní prvek nebo výtvarná díla. Celkově se prostor stane přehlednější a orientace v něm snazší. Plánované podchody na nástupiště budou vyústěny v novém proskleném vestibulu před historickou budovou v místě dnešního zastřešení. Prostor vestibulu má působit otevřeně, mj. díky velikému střešnímu světlíku přivádějícímu denní světlo. Velké liniové přístřešky pro MHD nahradí menší, zato přehlednější řešení. 

 „Předprostor Hlavního nádraží je velkou výzvou. Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil Oleg Haman architekt ze společnosti CASUA.

„Nejbližší okolí hlavního nádraží díky plánované změně ožije. Pohyb a aktivity lidí soustředí do úrovně parteru. Kladně hodnotím, že architektonické řešení venkovních prvků je jednoduché, čisté a nekonkuruje výpravní budově,“ míní ředitel MAPPA Ondřej Vysloužil.

Další články k tématu