úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Modernizace pardubického uzlu dosahuje téměř 6,4 miliardy Kč

Pardubice hl. n..JPG
03.06.2024  |  Eduard Železný

V železničním uzlu Pardubice hl. n. byla dokončena modernizace, která zahrnuje moderní nástupiště dostupná výtahy a eskalátory. Některé vlaky začnou zajíždět na novou zastávku v centru krajské metropole. Práce začaly v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 miliardy Kč. Na dalších 74 milionů vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží.

Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zastaví stovky dálkových a regionálních vlaků. „Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města“ říká předseda vlády Petr Fiala.

Zrekonstruovaná jsou všechna nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. Jejich délka se pohybuje od 124 do 436 metrů. Správa železnic zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Celkovou obnovou prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla. 

„Pardubické hlavní nádraží tvoří pomyslnou bránu do celých východních Čech, denně jím projde na 20 tisíc cestujících. Dlouhodobě rostoucí obliba vlakových linek z Pardubic nejen do Prahy ukazuje, že lidé oceňují rychlost a spolehlivost, kterou železnice nabízí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „Modernizaci podpořila evropská dotace více než 3 miliardy korun,“ dodala vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Monika Ladmanová.

Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je zdvoukolejnění úseku na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi. Zhotoviteli stavby jsou Eurovia CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Novinkou pro obyvatele a návštěvníky města je nová zastávka Pardubice centrum. „Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Provoz na ní zahájíme 9. června, budou sem zajíždět všechny vlaky od Hradce Králové a v dopravní špičce také od Chrudimi,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Cestující se na zastávku dostanou 2 bezbariérovými vstupy z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.

Památkově chráněná budova nabídne moderní zázemí

Na pardubickém hlavním nádraží začíná druhá část rekonstrukce rozsáhlé památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu, který slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic, přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. Stavbaři zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je také instalace fotovoltaické elektrárny.

V odbavovací hale se zlepší služby pro cestující, komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění drážního provozu. Stavbaři provedou dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s kompletní rekonstrukcí bytového domu. Hotovo bude na konci roku 2026, celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy Kč a budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury. První rok se bude rekonstruovat východní křídlo a polovina haly, následně se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední přijde na řadu bytový dům.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

28.06.2024 Soutěž Česká dopravní stavba zná vítěze

Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« listopad 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce