Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Modernizace trati do podorlické průmyslové zóny přijde na 6,7 mld. Kč

14.03.2025
Eduard Železný

Důležitá železniční spojnice do průmyslové zóny Solnice/Kvasiny projde výraznou modernizací. Trať získá vyšší kapacitu zejména pro nákladní dopravu, cestující získají pohodlnější a rychlejší jízdu. Díky zavedení elektrických vlaků bude železnice v orlickém podhůří šetrnější k přírodě. Správa železnic zahájila první dvě etapy prací, úplně hotovo bude v roce 2027. Celkové náklady na všechny stavby dosahují přibližně 6,7 miliardy korun.

Celý projekt je rozdělený do tří stavebních etap. Výsledkem bude celková rekonstrukce a elektrizace traťového úseku z Týniště nad Orlicí přes Častolovice do Solnice. „Díky modernizaci trati se zlepší zásobování výrobních závodů v důležité průmyslové zóně Solnice/Kvasiny. Nová nákladní stanice v koncovém úseku navíc zjednoduší sestavování vlaků s novými automobily. Potenciál ale cítíme i v osobní dopravě, nově bude možné jezdit přímým elektrickým vlakem mezi Hradcem Králové, Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

„Kapacitu trati zvýší dvě nové výhybny, narovnání některých oblouků umožní zavést traťovou rychlost až 120 km/h. Kompletní přestavbou projde kolejiště v Týništi nad Orlicí,“ dodává generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Stavbaři dále zrekonstruují nástupiště na zastávkách Lípa nad Orlicí a Čestice, které získají bezbariérový přístup i nové informační tabule s odjezdy vlaků. Obnovou projde také most přes řeku Bělou v Častolovicích.

Během jednotlivých stavebních etap bude probíhat výstavba základů stožárů, následně se v příštím roce natáhne v celém úseku z Týniště nad Orlicí do Solnice trolejové vedení. Vlaky budou využívat střídavou napájecí soustavu. Modernizaci a elektrizaci trati Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice provedou společnosti Eurovia CZ, Chládek a Tintěra, Pardubice a GJW Praha.

Realizace stavby Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice, 4. část je schválena na spolufinancování EU z Fondu soudržnosti v Programu Doprava 2021 – 2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 3,2 miliardy Kč. Schválená míra podpory EU je 80,75 %, dotace může činit až 2,57 miliardy Kč.

Synkov

Další články k tématu