Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Modernizace trati do Solnice a automobilce přijde zatím na 2,8 mld. Kč

30.12.2024
Eduard Železný

Síť železnic se rozšíří o další elektrifikovanou trať, trolejové vedení získá 20kilometrový úsek z Týniště nad Orlicí přes Častolovice do Solnice. Trať plní významnou roli v nákladní dopravě a projde celkovou modernizací. Zvýší se nejen kapacita, ale také rychlost vlaků. Stavební práce začnou v lednu, dokončení všech tří etap včetně elektrizace se předpokládá v roce 2027.  Celková výše dvou vysoutěžených etap dosahuje 2,77 miliardy korun.

Cílem projektu je vedle zatraktivnění osobní dopravy také vyšší podíl železnice na zásobování výrobních závodů v průmyslové zóně Solnice/Kvasiny. Kapacita trati se zvýší díky novým výhybnám Rašovice a Tutleky. Narovnání některých oblouků umožní zavedení rychlosti až 120 km/h. Stavbaři provedou rekonstrukci nástupišť na zastávkách Lípa nad Orlicí a Čestice s bezbariérovým přístupem i informačními tabulemi s odjezdy vlaků. Celkovou přestavbou projde most přes řeku Bělou v Častolovicích.

Velká změna čeká také navazující úsek z Rychnova nad Kněžnou do Solnice, na kterém přibude zastávka Lipovka. Stanice Solnice se rozšíří o nákladové nádraží, které bude tvořit celkem deset kolejí. Během jednotlivých stavebních etap bude probíhat výstavba základů stožárů, následně se v roce 2026 v celém úseku z Týniště nad Orlicí do Solnice natáhne trolejové vedení. Vlaky budou využívat střídavou napájecí soustavu.

První dvě etapy modernizace a elektrizace trati Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice provedou společnosti Eurovia CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice a GJW Praha, které podaly nejvýhodnější cenové nabídky. Realizace všech staveb je navržena na spolufinancování EU v rámci Programu Doprava 2021 – 2027.

Další články k tématu