Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Celkové náklady stavby mají dosáhnout zhruba 4,42 miliardy korun, schválený příspěvek EU činí tři miliardy. Práce budou zahájeny ještě v tomto měsíci a ukončeny v říjnu 2021.
Modernizací vznikne první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mj. nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřaďovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 metrů a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120 km/h, ve Vršovicích 85–105 km/h.
„Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v sousedství zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory.
Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Vzniknou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť.
Název stavby |
Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část Praha Hostivař – Praha hl. n. |
Investor stavby |
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
Zhotovitel |
Metrostav a.s. Swietelsky Rail CZ SMP CZ |
Projektant |
SUDOP PRAHA a.s. |
Termín zahájení |
03/2018 |
Termín dokončení |
10/2021 |
Celkové náklady stavby |
4 419 960 000 Kč bez DPH |
Schválený příspěvek EU |
3 000 000 000 Kč |
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |