Modernizace úseku z Kojetína do Přerova přijde na 10,5 miliardy Kč
Přestavba důležité spojnice Brna a Přerova na rychlotrať pro 200 km/h může začít. Modernizaci a zdvoukolejnění úseku mezi Kojetínem a Přerovem provede pětice firem, které společně podaly nejvýhodnější nabídku 10,5 miliardy korun. Oproti maximální přípustné ceně v tendru se tak podařilo ušetřit více než půl miliardy. Práce začnou už tento měsíc, celá stavba bude hotová v závěru roku 2028.
Součástí modernizace 17 kilometrů dlouhého úseku je rekonstrukce železničních stanic Kojetín a Chropyně, které získají nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude podchody s bezbariérovým přístupem. Navíc umožní propojení s oblastmi na druhé straně nádraží. Namísto stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, případné přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka, která vznikne u obce Bochoř. Zruší se všech 14 přejezdů, nahradí je buď nadjezdy, nebo podjezdy. Koryto řeky Moravy v Kojetíně překlene 120 metrů dlouhý most.
Práce provedou společnosti Subterra, OHLA ŽS, Swietelsky Rail, Elektrizace železnic Praha a Firesta-Fišer. Stávající rychlost 100 km/h se zvýší na dvojnásobek, což se projeví na výrazném zkrácení doby cestování. Na provoz bude dohlížet evropský zabezpečovač ETCS.
Nejvyšší přípustná cena v tendru byla 11,07 miliardy korun, vítězná nabídka je tedy nižší o 574 milionů. Na podpis smlouvy ihned navážou stavební práce, proto už 26. srpna začne v úseku mezi Kojetínem a Přerovem nepřetržitá výluka, která potrvá do poloviny prosince.
Instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS a zabezpečovacího zařízení v tomto úseku jsou spolufinancovány EU z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Přidělená dotace činí 131,5 milionu korun.

Chropyně
