Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Modernizace vozovny Pisárky v Brně přišla na 680 mil. Kč, vzniklo největší kolejiště

16.09.2024
Eduard Železný

Dopravní podnik města Brna (DPMB) dokončil třetí fázi modernizace pisárecké vozovny. Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí. V areálu vozovny DPMB zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje a vzniklo i největší kolejové rozvětvení s automatizovanými výhybkami v Česku. Realizace projektu za 678 miliónů korun začala v lednu loňského roku. Dotace z Operačního programu Doprava by mohla pokrýt až 81 % částky.

„Dokončený projekt přinesl dopravnímu podniku značnou úlevu, jelikož umožní otáčení tramvají přímo v areálu vozovny a významně sníží provozní náklady. Výhody pocítí i cestující, neboť nebude prázdnými režijními jízdami negativně ovlivňována přilehlá trať linky 1 a již tak velmi vytížený dopravní uzel Mendlovo náměstí. Nová vratná smyčka také přinese benefit ve formě snadnějšího odbavení návštěvníků Areny Brno, kteří budou moci využít blízkého nástupiště přímo ve smyčce. První cestující by tento terminál mohli využít už v roce 2026,“ říká primátorka Brna Markéta Vaňková.

 „Vedle smyčky ležící na mostní konstrukci dopravní podnik také zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje před vozovnou a rozšířil kolejové stání. Unikátem je nově zbudované kolejové rozvětvení, které napojuje všech 15 kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. Tato kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů největší v ČR,“ líčí radní Brna Petr Kratochvíl. „Práce, které souvisí s propojením terminálu s multifukční halou Arena Brno, nejsou součástí modernizace vozovny a budou pokračovat v návaznosti na postup stavby. Jedná se o novou zastávku Lipová směr centrum včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale,“ dodává generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Třetí fáze modernizace vozovny Pisárky v číslech:

stavebníci použili 4000 mbetonu a 560 tun výztuže

4298 metrů kolejnic

42 dálkově ovládaných výhybek

621 900 kusů betonové zámkové dlažby

minimálně 60 tramvají denně projede smyčkou

přibyly 2 manipulační koleje pro odstavování souprav

12 minut ušetří každá tramvaj a její řidič příjezdem do vozovny přes smyčku, tj. 720 minut denně

Další články k tématu