Na brownfieldu Nákladového nádraží Žižkov vznikne čtvrť pro 20 tisíc lidí
Proměna území Nákladového nádraží Žižkov v Praze na novou městskou čtvrť má zelenou. Po přibližně 20 letech od ukončení původní funkce areálu se po řadě jednání podařilo dosáhnout dohody s investory a následně změnit územní plán této lokality. Na místě vznikne čtvrť pro až 20 tisíc obyvatel, přičemž většina území bude využita pro bydlení. Nároky na občanskou vybavenost zajistily plánovací smlouvy o spoluúčasti investorů Sekyra Group, Central Group, Finep, Penta a MY Park.
Zastupitelstvo hlavního města Prahy schválilo největší změnu územního plánu v historii, díky které bude možné zahájit výstavbu v souladu s urbanistickou studií schválenou v roce 2022. „Město schvaluje výstavbu největší čtvrti za desítky let a pro novou čtvrť zajistilo tramvaj, pět školek, parky, prostor pro dvě základní školy a koupí budovy i centrální společensko-kulturní centrum. Obdobně pokračujeme na dalších klíčových brownfieldech, například v Letňanech ale především v lokalitě Bubny Zátory,“ říká náměstek primátora Petr Hlaváček.
„Celková hodnota spoluúčasti investorů na veřejné vybavenosti, která z těchto čtyř smluv vyplývá, je bezmála 1,2 miliardy korun. Výrazná část těchto prostředků půjde na rozvoj školství v lokalitě. Například součástí vyjednané plánovací smlouvy je vybudování šestitřídní mateřské školy, finanční příspěvek přes 411 milionů korun je na vybudování nové základní školy. Celkově vznikne pět mateřských škol a dvě základní školy,“ doplňuje místostarosty Prahy 3 Pavel Dobeš. Investoři zajistí vybudování klíčové infrastruktury včetně šestitřídní mateřské školy, parků a rekonstrukce veřejných prostranství v ulicích Jana Želivského a U Nákladového nádraží.
„Na investicích do veřejné vybavenosti se podílíme finančním a nefinančním plněním v celkové výši 624 milionů korun. Žižkov City bude novou městskou čtvrtí pro více než 6000 rezidentů se zelenými plochami, s obchody a sociální a sportovní vybaveností, “ líčí výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. „Za možnost výstavby nové bytové čtvrti v severní části přispíváme téměř 450 miliony korun, což je o 35 % více než výše kontribucí požadovaných městem. Na naše náklady jsme rekonstruovali Basilejské náměstí, postavíme šestitřídní mateřskou školu, velký veřejný park a městu poskytneme i pozemek pro novou tramvajovou trať. V součtu s našimi dalšími dvěma rozvíjenými projekty v okolí činí náš příspěvek městu zhruba miliardu korun, uvedl předseda představenstva Central Group. Dušan Kunovský.
„Vybudujeme park s vodní plochou a několika sportovišti, 50 % našeho území bude tvořit zeleň a veřejná prostranství. Vybudujeme zázemí pro nová zdravotnická zařízení na ploše 700 m2 a desítkami milionů přispějeme na rekonstrukce či rozšíření místních škol,“ dodává výkonný ředitel Penta Real Estate pro ČR David Musil. MY Park přemění stávající prodejnu na městský dům s prodejnou a byty.
V roce 2023 již hl. m. Praha a městská část Praha 3 uzavřely smlouvu s Finep pro lokalitu tzv. U Staré cihelny v části území NNŽ, díky které investor vybuduje další mateřskou školu a poskytne rovněž finanční plnění. Celková spoluúčast investorů z těchto celkem pěti smluv dosahuje na 1,4 miliardy korun. „Finep přispěje více než 167 miliony korun – ať už finančně, nebo výstavbou školky, piazzety, alejí či předáním klíčových pozemků. Vznikne otevřený, udržitelný a biodiverzní prostor, který vrátí život do dlouho opomíjené části Prahy. Jsme o krok blíž výstavbě bydlení na Vackově,“ uvedl spolumajitel Finep Michal Kocián.
Klíčovým krokem rozvoje bude též konverze historické budovy Nákladového nádraží Žižkov, kterou hl. m. Praha koupilo v prosinci 2024. Plánováno je zde společensko-kulturní centrum, školský kampus, administrativní a komerční prostory i městské byty. Budova tak získá nové využití a stane se přirozeným centrem nové městské čtvrti. V roce 2026 by mělo dojít k vybudování tramvajové trati Olšanská - Habrová. Architektonická soutěž na Industriální park zajistí moderní a funkční krajinářské řešení pro celou lokalitu.