Nádraží ve Františkových Lázních se vrátila původní podoba za čtvrt miliardy
Nádraží ve Františkových Lázních se vrátil historický vzhled, zároveň nabízí moderní prostory. Zaujme světle růžová fasáda, která vychází z původního barevného řešení. Stavební práce probíhaly od začátku loňského roku, celkové náklady dosáhly 252 milionů korun. „Františkovy Lázně figurují od roku 2021 na seznamu světového dědictví UNESCO a nádražní budova je součástí městské památkové rezervace. Stavební práce proto probíhaly pod dohledem památkářů, kteří mj. rozhodli o světle růžové barvě fasády. Ta byla typická pro saské dráhy, kterým původně patřilo i zdejší nádraží,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Původní vzhled získala rovněž střecha, a to jak výslednou barevností, tak použitými materiály. Pomyslný návrat do doby vzniku nádraží představuje i tvar historických říms. Stavební úpravy v interiéru zahrnovaly kompletní obnovu podlah, stěn a podhledů, stejně tak repasi dveří a oken. Všechny vnitřní instalace přitom byly provedeny podle moderních standardů.
Stavbaři dále zmodernizovali odbavovací halu včetně vstupů, všechny veřejně přístupné prostory jsou nyní plně bezbariérové. Cestující kromě pokladen najdou i stánek s občerstvením. Vzniklo také zázemí pro dopravce a zaměstnance Správy železnic. Součástí projektu bylo i zřízení přístupové cesty přímo na 1. nástupiště. V těsné blízkosti budovy se vybudovala stání pro kola a místa s možností nabíjení elektrokol.
V horních patrech došlo k úpravě prostor celkem 11 bytů. Při jejich modernizaci objevili dělníci historické hrázděné příčky, které bylo třeba zachovat. V průběhu stavby se tak upravovaly dispozice bytů, aby mohly zůstat autentickou připomínkou dobové drážní architektury. Podobným případem byl i nález historické dlažby na nástupišti po odkrytí novějších asfaltových vrstev. Žulové velkoformátové desky byly po konzultaci s památkáři repasovány a použily se pro chodníky před nádražní budovou.
„V průběhu prací jsme odhalili rozsáhlé poškození dřevěných konstrukcí dřevomorkou, což si vyžádalo změnu projekčního a technologického řešení. Náš realizační tým společně se zástupci investora dokázal minimalizovat dopady těchto změn a předáváme stavbu, která bude mít nosnou konstrukci s delší životností, než bylo původně plánováno,“ líčí generální ředitel Metrostav CZ Karel Volf.
Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Františkovy Lázně je navržen na spolufinancování EU pomocí Mechanismu pro spravedlivou transformaci (JTM). Akce je finančně podpořena také z úvěru Evropské investiční banky v rámci projektu Czech Rail TEN-T and Regional. „Františkovy Lázně získaly díky evropské podpoře a náročné rekonstrukci důstojnou bránu do města, kterou využijí nejen místní, ale také návštěvníci z celého světa. Historická budova je nyní navíc výrazně méně energeticky náročná, což je také jedním z cílů podpory,“ uzavírá mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Václav Lebeda.
