Korporátní nájemci ve velkých tuzemských městech, kteří využívají prestižní kancelářské prostory, nyní řeší jejich potřebu. Aktuálně zvažují hybridní model, tzn. v jaké míře pracovat částečně z kanceláří a domova. „Většinu růstu míry využívání home office loni táhly větší firmy v Praze, Brně a Ostravě. Aktuálně s klienty řešíme míru návratu, flexibilitu závazků a možnosti snížení podlahové plochy nejčastěji o 20–30 %,“ říká Radek Procházka, partner společnosti Prochazka & Partners.
O tom, že kanceláře jsou důležité pro firemní rozvoj, se přesvědčila většina korporátní klientely. Mezi nejčastější negativní dopady vyšší míry hybridního modelu patří chybějící socializace, „nebyznysová“ interakce mezi kolegy či možnost vytvářet si své názory a postoje v rámci firemního fungování. Z pohledu řízení zaměstnanců nejvíc chybí začlenění nováčků do kolektivu, možnost debatovat nad manažerskými instrukcemi či posouvat kupředu firemní nápady nebo inovace.
„U klientů vnímáme tři různé úrovně využití hybridního modelu dle pracovní flexibility. V případě extrémně flexibilního přístupu se z kanceláří stane pouze místo pro setkávání na porady, a lze tak redukovat 60–80 % podlahové plochy. Na opačné straně stojí varianta tradičních kanceláří bez home office či jen na jeden den, kde podlahová plocha zůstává stejná. Oblíbená je varianta, kde se oba přístupy potkávají uprostřed a pomáháme klientům redukovat plochu kanceláří o 20–30 %, kdy firma má méně pracovních stanic než zaměstnanců,“ líčí Petr Narwa z Prochazka & Partners.
Zatím největší vliv na podobu kanceláří měla pandemie v podobě změny přístupu k hybridnímu modelu. Ten nově chce více tuzemských firem i jejích zaměstnanců. Kanceláře jsou v něm vnímány jako místo pro týmovou práci a inovace, kdežto práce doma je místem pro soustředěnou práci.
„Pravidelně se na nás obracejí klienti, kteří váhají, jak se během aktuálního rozvolnění vrátit zpět do kanceláří. Řešíme s nimi, jak zvýšit nároky na bezpečnost za pomocí architektonických zásahů, například rozdělení prostor pomocí skleněných příček či nábytku, vytvářením mobilních focus-roomů nebo místností pro telefonování,“ dodává Procházka.
Dalším častým požadavkem jsou změny v rozvržení kanceláří. Firmy nově díky hybridnímu modelu více počítají s tím, že potřebují méně pracovních míst, než mají svých zaměstnanců. Uspořené metry věnují většímu počtu menších zasedaček či větším rozestupům v rámci open space.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |