Zatímco v Praze budou v následujících letech vznikat zejména velká obchodní centra, v regionech je predikována výstavba výhradně malých retailových nemovitostí. Ceny pronájmů obchodních center se v roce 2018 zvýší v průměru o 3,2 %, klíčovým faktorem jsou rostoucí ceny pozemků, materiálů a stavebních prací. Míra neobsazenosti center se proti minulému roku snížila v Praze i regionech. Nově budou přibývat především kavárny a restaurace. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q1/2018 CEEC Research ve spolupráci s KPMG Česká republika.
V roce 2019 plánují ředitelé developerských společností další zdražení nájmů retailových nemovitostí o 4,1 %. „Růst cen pronájmů v klíčových lokalitách je dán zejména převisem poptávky nad nabídkou a růstem ceny vstupů, tedy pozemků a stavebních prací. V horších lokalitách je pak růst cen pronájmů menší díky narůstající konkurenci on-line nakupování,“ říká generální ředitel skupiny Crestyl Omar Koleilat.
Míra neobsazenosti obchodních center v Praze se pohybuje na 3 %, což oproti minulému roku představuje snížení o 2 procentní body. Tento stav potrvá i v roce 2019. Mimo Prahu se snížila neobsazenost o 3 procentní body na současná 4 % a v příštím roce se předpokládá její mírný pokles o 1 procentní bod. Faktorem, který určuje rentabilitu stavby obchodního centra, je dopravní dostupnost, hustota rezidenčního developmentu a zajímavý mix nájemců. Nejméně ji ovlivňuje přiměřenost velikosti obchodního centra. Oproti minulému roku je rentabilita projektů podle 83 % developerů stejná, nižší rentabilitu zaznamenalo 17 %.
„Rentabilita jakéhokoli projektu je odvislá hlavně od úrovně kupní síly cílové masy zákazníků. Aktuálně na ni mají velký vliv rostoucí ceny stavebních prací a čím dál více nesmyslné akviziční náklady,“ říká Milan Scholz, manažer pronájmů – PALLADIUM, Property Management Solutions. „Z hlediska rentability je důležitá zejména kvalita nájemců - tzv. tenant mix, dlouhodobé kontrakty - nájemní smlouvy, vazba na index inflace a 100% obsazenost retailových parků, dobrá dopravní obslužnost,“ doplňuje jednatel Fuertes Development Zdeněk Přichystal.
Nájemci mají největší zájem o malé obchodní prostory do 50 m2 (50 %). Zvýšený zájem nájemců o střední a velké prodejní prostory shodně pociťuje 25 % ředitelů developerských firem. V obchodních centrech z hlediska typu nájemců přibydou letos podle 67 % developerů nejvíce kavárny a restaurace. Třetina je přesvědčena, že mezi novými nájemci budou dominovat tradiční oblíbené značky a poskytovatelé služeb. Bezmála pětina ředitelů predikuje zvýšený zájem o obchodní plochy od nových značek ze zahraničí. Výdejní místa pro internetové obchody naopak podle developerů v obchodních centrech v roce 2018 přibývat nebudou.
Nové trendy v oblasti ekologického chování spotřebitelů pozoruje polovina developerských firem. Alespoň částečně se s těmito trendy setkala další třetina developerů. Jednoznačně však ředitelé (83 %) odmítají možné budoucí zasahování státu do provozu a charakteru obchodních center či samotných obchodů ekologickými normami.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |