Nejstrmější trať v Česku u Tanvaldu projde obnovou za téměř 450 mil. Kč
Správa železnic zahájí příští týden celkovou opravu nejstrmější trati v Česku z Tanvaldu do Kořenova. Významnou součástí stavby je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný. Kromě zlepšení celkového stavu unikátní „zubačky“, která je jedinou svého druhu v ČR, se také zvýší bezpečnost provozu. Celkové náklady dosahují 447,3 milionu korun. Po dobu prací bude nutné počítat s dočasným přerušením provozu od 15. dubna do konce října.
Práce budou zahrnovat výměnu dřevěných a ocelových pražců za nové ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Na ozubnicovém úseku se instaluje nový systém se dvěma ozubenými hřebeny. Upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude provádět ručně.
Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na 6 přejezdech, dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. Opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela.
Opravou projde Polubenský tunel, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v ČR. Práce budou zahrnovat obnovu odvodnění, opravu zvětralých betonových ploch a úpravu předportálových stěn tunelu. Stavba je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy.
Stavba je součástí přeshraničního projektu Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poreba, který je spolufinancován EU v programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Obnova tzv. zubačky je největší investiční akcí z tohoto programu. Dotace dosáhne 11,995 milionu eur. Dotace pro Dolnoslezské vojvodství, které je polským partnerem projektu, bude 3,45 milionu eur. Zhotovitelem je Chládek a Tintěra, Litoměřice.