úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

NKÚ: Stavby cyklostezek s podporou státu provázejí až 20násobné cenové rozdíly

Pardubice
17.05.2021  |  Petr Bayer

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil výstavbu a opravy cyklostezek a parkovacích zařízení pro jízdní kola. Na cyklostezky šly v letech 2013 až 2020 z veřejných peněz 3 miliardy korun. Z toho více než 1,8 miliardy bylo v letech 2014 až 2020 z fondů EU. Kontrola poukázala mj. na výrazné až 20násobné rozdíly v jednotkových cenách při stavbě cyklostezek.

„NKÚ zjistil už v předchozích kontrolách z let 2003 a 2011, že Ministerstvo dopravy nemělo v této oblasti jasné cíle ani priority. Aktuální kontrola ukázala, že MD tyto nedostatky nenapravilo. Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy potřeba peněz,“ uvádí úřad.

Peníze státu na stavbu cyklostezek jdou z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), další peníze z fondů EU rozděluje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), často v rámci širších projektů, jako jsou například revitalizace autobusových nádraží. Vybudované cyklostezky jsou majetkem obcí a krajů. NKÚ tak nemohl kvůli své zákonné působnosti prověřit údržbu cyklostezek ani jejich přípravu, protože je platí kraje a obce ze svých peněz. Spolupráce mezi jednotlivými institucemi státu a kraji a obcemi však nefunguje, jak by měla. „Stát nemá přehled o celkové délce, stavu ani o skutečném využití cyklostezek, za které zaplatil,“ upozorňuje NKÚ.

Kontrola také poukázala na velké rozdíly v jednotkových cenách cyklostezek. Kontroloři na vybraném vzorku zjistili, že jeden kilometr cyklostezky stál 1,5 milionu korun, ale také 31 milionů korun. SFDI sice po předchozí kontrole NKÚ začal od roku 2015 používat tzv. cenové normativy, ani ty ale nezajistily tlak na co možná nejnižší ceny cyklostezek. MMR se jednotkovými cenami cyklostezek vůbec nezabývalo.

Podle cyklostrategie se mají upřednostňovat stavby méně nákladných cyklostezek, například pokud jde o jejich povrch nebo provedení lávek a další technická řešení. Kontrola ale ukázala, že SFDI ani MMR tento princip při podpoře projektů nezohlednily.

 Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« říjen 2021 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.