Centrum Ostravy se nově propojí s národní kulturní památkou Dolní Vítkovice (DOV). Pro cyklisty i pěší vznikne trasa spojující pravý břeh řeky Ostravice s areálem DOV. Součástí propojení bude nová mostní lávka navržená architektem Josefem Pleskotem. Předpokládané náklady na realizaci lávky i stezky jsou 60 milionů korun bez DPH. Stavba by se měla realizovat během příštího roku.
„Nové napojení centra s Dolními Vítkovicemi považujeme za zásadní pro rozvoj Ostravy. Lávka a stezka pro pěší i cyklisty umožní napojení na cyklotrasu na pravém břehu Ostravice vedoucí takřka z Beskyd až po Landek. První myšlenka přemostění v místě stávajícího popílkovodu za Velkým světem techniky vznikla v roce 2016 a nyní se tento záměr pro zásadní rozvoj cyklodopravy konečně začíná měnit v realitu,“ říká náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.
Připravovaná trasa o délce 550 metrů a šířce 4 metry bude mít asfaltový povrch, vhodný i pro in-line bruslení a povede od řeky Ostravice přes železniční vlečku kolem čistírny odpadních vod a ústit bude vedle vchodu do Velkého světa techniky na Vítkovické ulici. Obě překážky, řeku Ostravici i železniční vlečku, překoná nově vybudovaná, na lanech zavěšená ocelová lávka. „Jsme ve fázi zpracovávání dokumentace pro stavební povolení. To bychom měli získat do konce tohoto roku,“ doplnila Šebestová.
Ocelová mostní lávka bude zavěšena na elegantních a funkčních nosnících v bočním pohledu ve tvaru písmene A. Delší pole lávky nad řekou bude zavěšeno na třech lanech, kratší pole na dvou lanech. Délka mostu bude 160 metrů, nacházet se bude ve výšce 7,2 metru, ukotven bude na pylonu ve výšce 28 metrů, pochozí šířka lávek bude 4,1 metru. Most i stezka budou kvůli bezpečnosti nasvíceny.
„Prospěšné propojování odlehlých míst pomocí lávek a mostů pokládám za vrchol prozřetelného urbanistického myšlení. Když se spojení opravdu povede a je silné, těží z něho obě místa. Jsem přesvědčen, že spojení Ostravy a Vítkovic právě v tomto místě přinese Ostravě jako celku hodně užitku a přidané hodnoty a vnímavým uživatelům navíc radost z netradičních výhledů. Sofistikovaná, lehká, zavěšená, ocelová konstrukce dá pocit vzdušnosti a rozhodně souzní s ostravským duchem,“ míní Pleskot.
Architekt Pleskot se podílí na projektu Dolních Vítkovic už od roku 2009. Navrhoval nejen hlavní stavby, jako multifunkční halu Gong, nový Svět techniky nebo interaktivní technické muzeum z bývalé energocentrály známé jako U6, ale také například současnou podobu památkově chráněného objektu Heligonka. Je též autorem návrhu muzea Ministerstva zemědělství umístěného v areálu. Na studii trasy, kterou dokončil v lednu 2020, navázala další příprava projektu.
Vybudování mostní lávky je součástí vlajkového projektu Rozvoj území mezi Novou Karolinou a Dolními Vítkovicemi ve Strategickém plánu rozvoje města Ostravy. Cílem je propojení širšího centra města s okolními obvody, v tomto případě Vítkovicemi. Areál Dolní oblasti Vítkovice má nejen rekreační charakter, ale je také zázemím pro kulturní i sportovní instituce a zároveň sídlem řady firem. Do budoucna se tak očekává další rozvoj této lokality.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |