Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil výstavbu vozovny Hloubětín. Hlavní částí bude hala pro odstavování a opravu tramvají, přestavbou projde i většina areálu. Stavba potrvá dva roky a dva měsíce, DPP zprovoznění očekává ve 2. polovině října 2024. Předpokládané náklady jsou téměř 1,9 miliardy korun, což zahrnuje už realizované práce jako přípravu projektu, bourání staré haly, odvoz sutin a výstavbu 1. etapy, tj. nového energocentra. Předpokládané stavební náklady na nynější 2 – 4. etapu činí 1,35 miliardy Kč.
„Nová vozovna bude vybavena moderními technologiemi s nižší spotřebou elektřiny a šetrnějšími k životnímu prostředí. Na části střechy budou fotovoltaické panely, které budou elektrickou energií zásobovat areál včetně klimatizace haly. Praha 9 se v Hloubětíně rozvíjí z hlediska bytové i administrativní výstavby v plochách někdejších průmyslových závodů podél ulic Kolbenovy a Poděbradské, význam tramvajové dopravy a počet cestujících roste,“ říká náměstek primátora Adam Scheinherr.
„Začínáme stavbu hlavní části vozovny, následující tři měsíce budou ještě ve znamení bourání. Abychom mohli začít stavět, potřebujeme zbourat staré energocentrum, zdi původní haly, odtěžit podlahu a suť odklidit,“ líčí předseda představenstva DPP Petr Witowski. „V Hloubětíně budeme zadržovat dešťovou vodu a využívat ji na mytí tramvají, na vytápění areálu budeme používat tepelná čerpadla a sálavé panely místo klasických radiátorů, osvětlení haly i dalších objektů bude pouze na bázi LED technologie,“ dodává.
„V nejbližších dnech zahájíme první fázi stavebních prací, a to demolici většiny zbývajících provozních objektů. Od listopadu již začnou práce na hale odstavů a údržby tramvají. Zároveň s tím bude probíhat výstavba inženýrských sítí v areálu vozovny, jehož rozloha činí 6 hektarů. Na červenec 2023 je plánováno zahájení montáže kolejí, které bude provádět společnost Chládek a Tintěra, Pardubice. Kolejnic bude položeno celkem 2666 metrů. Po celou dobu výstavby, která bude trvat 773 dnů, musíme zachovat trvalý provoz pro tramvaje, které budou zajíždět na pravidelnou údržbu do objektu soustruhu,“ uvedl předseda představenstva VCES Zdeněk Pokorný.
Nová hala bude mít dvě části: deponovací s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů (odpovídající typu 15T) a opravárenskou se šesti stanovišti s kapacitou až 12 vozidel. DPP ji vybaví nejnovější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby, čímž se zredukuje prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení.
Kromě nové haly v areálu vozovny Hloubětín postaví další dvě budovy pro Vrchní stavbu DPP, která realizuje údržbu, opravy a rekonstrukce tramvajových tratí, a Vnitropodnikovou dopravu, která zde bude mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily DPP. Modernizací projde také stávající hala denního ošetření, která dostane novou fasádu a DPP v ní vymění vnitřní vybavení. Dostane nové koleje, lávky i novou moderní myčku, která bude umět využívat dešťovou vodu. Přestavbou projdou také všechny komunikace, odstavné a parkovací plochy či plochy zeleně v areálu vozovny.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |