Ministerstvo dopravy spolu se Správou železnic a Státním fondem dopravní infrastruktury uzavřelo s Jihomoravským krajem a městem Brnem memorandum o spolupráci při přípravě i realizaci přestavby brněnského železničního uzlu. Projekt zahrnující také přesun hlavního nádraží v Brně, vznik nového přestupního terminálu v Černovicích a modernizaci tratí na území Brna má stát až 50 miliard korun. Stavební práce by mohly začít v roce 2028 a budou trvat 6 let.
„Je zpracována a Ministerstvem dopravy schválena studie proveditelnosti s výběrem varianty. Kraj i město se vyslovily pro polohu umístění nového hlavního nádraží ve variantě Řeka. Máme pravomocné územní rozhodnutí a Správa železnic nyní pokračuje v přípravě přesunu nádraží,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ve spolupráci s městem Brnem se už dokončila mezinárodní architektonická soutěž na podobu nového brněnského nádraží. „Díky vítěznému návrhu nizozemského týmu architektů Benthem Crouwel Architects a West 8 víme, jak bude nové hlavní nádraží vypadat. Zároveň už začali architekti společně s dalšími odborníky pracovat na podrobné studii řešení celého území hlavního nádraží a jeho blízkého okolí,“ uvádí primátorka Brna Markéta Vaňková.
„Správa železnic pracuje na přípravě výstavby vysokorychlostních tratí. Je zpracována studie proveditelnosti na VRT Praha – Brno – Břeclav/Ostrava, což znamená, že plánovanou modernizaci železničního uzlu Brno můžeme koordinovat i s budoucími záměry VRT. Realizují se i související stavby s vazbou na brněnskou aglomeraci, například elektrizace trati do Zastávky u Brna,“ líčí náměstek Správy železnic Mojmír Nejezchleb.
Všichni signatáři memoranda jsou připravení se podílet na územně-plánovací přípravě, architektonických řešeních dopravních terminálů, prověření záměru Severojižního kolejového diametru, přípravě projektové dokumentace, majetkoprávního vypořádání a spolufinancování z úrovně investorů. „V rámci rozpočtu SFDI pro rok 2023 jsou zajištěny finanční prostředky v dostatečném objemu pro plynulou přípravu přestavby brněnského železničního uzlu. Věřím, že i v dalších letech bude v našem rozpočtu dostatek prostředků na přípravu a realizaci tohoto projektu,“ míní ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.
Nové brněnské nádraží je jen jednou ze souboru staveb, které řeší kompletní modernizaci železniční infrastruktury na území Brna. Po zpracování záměru projektu a jeho schválení z úrovně Ministerstva dopravy v závěru letošního roku, se přistoupí ke zpracování dalších stupňů dokumentace, ke kterým bude závazným podkladem právě architektonická studie zpracovaná vítězným týmem.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |