Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím. 
 
 
úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Nový centrální depozitář UMP v Praze za 315 mil. Kč zahajuje provoz

05.04.2016  |  Petr Bayer

 

Provoz nové budovy Centrálního depozitáře Uměleckoprůmyslového muzea (UPM) byl zahájen v Červeňanského ulici v Praze - Stodůlkách. Stavba byla financována z programu Péče o národní kulturní poklad Ministerstva kultury ČR a vyžádala si celkové náklady včetně kompletního vybavení téměř 315 milionů korun. K položení základního kamene depozitáře došlo 11. července 2014 a nyní sem postupně může začít stěhovat více než půl milionu sbírkových předmětů muzea. Informuje o tom UPM.

„Nový depozitář Uměleckoprůmyslového muzea v Praze splňuje svými parametry nejvyšší nároky na moderní odborné pracoviště. Současně má díky citlivému architektonickému řešení atmosféru, která jej předurčuje stát se dalším pražským odborným a kulturním centrem,“ uvedl ministr kultury Daniel Herman.

Pětipodlažní budova má kruhový obvod kolem vnitřní čtvercové základny. Je vybavena nejmodernějšími technologiemi, které zaručují jak bezpečné uložení sbírkových předmětů, tak i komfort souvisejících pracovišť. „Přetížení původní muzejní budovy sbírkami a nedostatek prostor pro expozice a výstavy jsme pociťovali dlouhodobě. Rozšíření muzea jsme chtěli původně řešit využitím pozemku zahrady, který byl za tímto účelem v roce 1913 zakoupen. Tento záměr však nenašel podporu u orgánů památkové péče, proto jsme se soustředili na nový projekt – stavbu depozitáře, který by umožnil vyklizení historické budovy a její následnou rekonstrukci. Doufám, že zhruba za rok budeme otevírat pro veřejnost i historickou budovu muzea,“ dodává ředitelka UPM Helena Koenigsmarková.

Depozitáře jednotlivých sbírek mají svůj vlastní režim ve vnitřní čtvercové budově o rozloze 6 340 m2. V ochozech obvodu budovy jsou umístěny moderně vybavené restaurátorské ateliéry a kanceláře všech odborných pracovníků od kurátorů, správců sbírek, restaurátorů po pracovníky evidence sbírek. Na každém patře se nacházejí i badatelny pro odbornou veřejnost. Ve vestibulu bude pro veřejnost otevřena kavárna a prostor pro přednášky, workshopy či menší společenské události. „Barevné řešení jednotlivých pater není náhodné, ale vychází z jednotného vizuálního stylu UPM,“ dodává Koenigsmarková.

Celá budova je koncipována jako nízkoenergetický objekt – kanceláře obklopující samotný depozitář zároveň působí jako izolační vrstva, která snižuje spotřebu energie k udržování stálého klimatu v depozitářích. K tomu je navíc využívána energie ze zemních vrtů, jež také snižuje energetické nároky budovy. „K vlastnímu stavebnímu dokončení díla došlo v lednu letošního roku a souběžně s tím se rozběhl proces přejímek a zkušebního provozu,“ přibližuje projektový manažer generálního dodavatele stavby PSJ Jaromír Gregor. Projekt provedla firma AS Project CZ z Pelhřimova na základě výběrového řízení v roce 2008, projektové řízení a technický dozor za investora měla na starost pražská firma STIS.

Dodavatelem strukturálních a slaboproudých rozvodů je akciová společnost Trade FIDES, dodavatelem volných interiérů Dřevozpracující výrobní družstvo se sídlem v Jaroměřicích. Hlavním dodavatelem úložných vybavení depozitářů je Proman z Chrudimi. Centrální depozitář si může prohlédnout veřejnost během Dne otevřených dveří v sobotu 9. dubna.

Fakta o stavbě:

Nově vzniklý objekt představuje 61 400 m3 obestavěného prostoru, kde ve třech NP a dvou PP je vytvořeno 6340 m2 plochy depozitářů. V každém z uvedených pater je 1130 m2 hlavních depozitárních ploch se zvláštním regulovaným režimem prostředí a technickou výbavou podle charakteru deponovaných sbírek. V objektu pracovny pro 56 odborných pracovníků, příruční sklady, technické místnosti o celkové ploše 3788 m2, restaurátorské dílny o ploše 1343 m2, dobře technicky zařízená přípravna výstavního fundusu o ploše 556 m2. Náklady na 1 m3 obestavěného prostoru činí cca 4240 Kč a náklady na 1 m2 užitné plochy cca 19 000 Kč.

Přibližně 40 % vyprodukované energie slouží k provozu budov, které na druhou stranu vytváří asi 30 % emisí CO2 a přibližně 40 % všech odpadů. Návrh koncepce objektu a následný projekt byl konzultován a oponován odborným pracovištěm stavební fakulty ČVUT, byl zpracován dynamický model chování objektu v různých denních i ročních časových periodách a celkové energetické posouzení objektu. Snahou bylo vytvořit podmínky tzv. pasivního domu při akceptování některých zásad přirozeného komfortu pro pracovníky – možnost přímého větrání, dohřívání a chlazení čerstvého větracího vzduchu.

Technická koncepce vychází z pevného bezpečného jádra depozitáře, kde všechny prostory jsou chráněny samozhášecím zařízením pro případ požáru a okolním izolačním prstencem pro chod zabezpečujících provozů včetně masivní izolační vrstvy obvodového pláště. Pro efektivnější provoz a bezpečnost udržení vnitřních klimat depozitářů v patrech byla zvolena koncepce úpravy vzduchu agregáty umístěnými na jednotlivých patrech místo centrální jednotky, kde jinak při rozvodu po objektu vznikají velké ztráty, a při poruše centrálního zařízení by nastal velký provozní problém.

Jediným silovým médiem pro provoz depozitáře je elektřina (topení, chlazení, atd.). V původním návrhu se počítalo s dvěma doplňkovými zdroji energie – geotermální vrty a tepelnými čerpadly a malou fotovoltaickou elektrárnou na střeše objektu. První z uvedených je realizován. Vzhledem k vývoji v oblasti fotovoltaiky lze předpokládat, že v průběhu příštích let budou na trhu mnohem účinnější a efektivnější i levnější fotovoltaické panely a zařízení, které umožní efektivní doplnění zdroje energie. Celkové vyhodnocení realizovaného technického řešení, pořizovacích a prvními zkouškami ověřených provozních nákladů, bude provedeno v  1. pol. tohoto roku současně s neustálým vyhodnocováním a regulací klimatu v budově, které je po dobu prvních 6 měsíců provozu v ceně dodávky stavby.

Další články k tématu

 
 
 

Odběr newsletteru

Aktuality

21.06.2019 Soutěž Česká dopravní stavba vyhlásila vítěze, Skypaper v porotě a udělil cenu

Tituly 16. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2018 získaly Modernizace trati…

06.05.2019 Průzkum Skypaper: Růst letos čeká téměř polovina stavebních firem

Stavební firmy zvyšují svůj optimismus a růst v letošním roce očekává 46,5 procenta z nich, oproti 44,6 % v roce…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Co by nejvíce prospělo českému stavebnictví?

kvalitnější legislativa
 
více veřejných zakázek
 
omezení korupce
 
zlepšení odborného školství
 
zodpovědnější úředníci
 
jiné (můžete nám napsat co)
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« červen 2019 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce