Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo úsek dálnice D48 mezi tzv. Palačovskou spojkou a estakádou v Šenově u Nového Jičína v Moravskoslezském kraji. Jde o úsek dlouhý 8,2 kilometru. Práce na celé stavbě D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa, která zahrnuje dohromady 13,2 kilometru, vyšly zhruba na 3,5 miliardy Kč bez DPH. Více než tři miliardy Kč zafinancuje EU. Cílem bylo přestavět dvouproudovou silnici I/48 na dálnici se 4 pruhy. ŘSD už buduje i Palačovskou spojku a za dva roky chce začít stavět poslední chybějící část D48 Šenov u Nového Jičína – Rybí.
„Silnice I/48 tvoří významnou spojnici průmyslových oblastí v podhůří Beskyd a je důležitá i pro dálkovou přepravu do Polska. Její technický stav už ale nevyhovuje nynější zvýšené dopravní intenzitě. V některých úsecích se předtím, než se osadila lanová svodidla na rozhraní protisměrných jízdních pruhů, stávaly tragické nehody. I proto budujeme D48. Rozvoj Moravskoslezského kraje je jednou z priorit naší vlády a do 5 let by mohla být celá dálnice D48 hotová,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Stavba je rekonstrukcí dvoupruhové směrově nedělené silnice na čtyřproudovou dálnici se středním dělicím pásem. Dálnice D48 bude na ostatní silniční síť napojená mimoúrovňovými křižovatkami, které ŘSD umisťuje na dopravně významné silnice. ŘSD v tomto úseku proto upravilo MÚK Starý Jičín, jejíž větve měří 1307 metrů. Součástí nového úseku je také 6 mostů a 9 protihlukových stěn dlouhých 4800 metrů.
„Úsek mezi Palačovem a Šenovem je jednou ze staveb na trase z Bělotína do Českého Těšína, které stavíme s cílem sjednotit šířkové uspořádání trasy v dálničních parametrech a docílit maximální bezpečnosti na této hodně využívané komunikaci. Již v prosinci 2023 jsme zprovoznili 5 kilometrů dálnice v úseku Bělotín – Dub. Dálnice D48 bude oproti stávající silnici I/48 výrazně bezpečnější, významně se zvýší plynulost a bezpečnost dopravy,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
V létě 2026 plánuje ŘSD zprovoznit Palačovskou spojku, klíčové spojení Valašska a D1. Ve stejném termínu by mělo začít fungovat i Středisko správy a údržby dálnic Poruba v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Až bude část mezi Šenovem a Bělotínem včetně Palačovské spojky hotova, bude z D48 chybět poslední 3,8 km dlouhý úsek od Rybí po Šenov. Letos v květnu podalo ŘSD na Dopravní a energetický stavební úřad žádost o povolení záměru, začít stavět chce do dvou let.
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Palačov – Šenov u Nového Jičína)
Hlavní trasa
Délka: 8 131 m
Zhotovitel: D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa, Společnost Colas CZ-Firesta-Fišer
Cena stavby dle smlouvy: 3 084 446 497 Kč bez DPH *
Cena po valorizaci: 3 560 466 973 Kč bez DPH *
Zahájení realizace: 6/2021
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 42 měsíců
Protihlukové stěny: 9, celková délka 4 799 m
Infoleták ke stavbě: Zde
* Náklady na celou stavbu D48 MÚK Bělotín–Rybí, I. etapa (13,2 km), stav k 12/2024
Stavba je spolufinancována v rámci Programu Doprava 2021–2027 z Fondu soudržnosti – OPD3.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |