Česko stojí na prahu významné transformace dopravní infrastruktury, která bude mít dalekosáhlé důsledky pro trh s průmyslovými a logistickými nemovitostmi v celém středoevropském regionu. Ambiciózní cíl do roku 2030 očekává dokončení více než 450 kilometrů nových dálničních úseků, což představuje bezprecedentní rozšíření v novodobé historii ČR. Očekává se, že vzniknou nové huby průmyslové aktivity a zároveň vzroste význam již existujících v evropském a středoevropském měřítku.
V současné době je v ČR podle údajů Colliers postaveno více než 12 milionů m2 industriálních ploch, přičemž míra neobsazenosti se pohybuje kolem 3 %. Poptávka po kvalitních industriálních prostorech zůstává silná, zejména v hlavních průmyslových hubech jako jsou Praha, Brno, Plzeň a Ostrava. S rozšiřováním dálniční sítě se očekává, že poptávka se rozšíří i do nových, dříve méně žádaných lokalit. „S dokončováním nových dálničních úseků se očekává, že některé sekundární a rozvíjející se huby, jako například Olomouc – Přerov nebo Jihlava, získají na atraktivitě a mohou zaznamenat růst nájemného i poptávky,“ říká analytička Colliers Josefína Kurfürstová. V primárních hubech, jako je Praha, se pohybuje mezi 7 - 7,5 eur/m2/měsíc, v sekundárních lokalitách je obvyklých 5,4 - 5,8 eur. Právě zde se otvírá potenciál k růstu.
Rozvoj dálniční sítě také otevře nové perspektivy pro města, jako jsou České Budějovice nebo východočeská oblast Vysokého Mýta a Litomyšle, které se mohou stát významnými centry logistiky a průmyslu. Tato proměna přiláká pozornost developerů a investorů, kteří budou hledat příležitosti v nově vznikajících lokalitách. „Investoři, developeři a nájemci by měli pečlivě sledovat rozvoj dálniční infrastruktury a být připraveni reagovat na nové příležitosti, které se v průběhu příštího desetiletí objeví. ČR tak má příležitost upevnit pozici strategické lokace pro průmysl a logistiku v srdci Evropy, s potenciálem přilákat nové investice a podpořit ekonomický růst v regionech,“ shrnuje Kurfürstová.
Zlepšené spojení s Německem, Polskem, Rakouskem a Slovenskem umožní efektivnější přepravu zboží a podpoří rozvoj přeshraničního obchodu. To by mělo vést k větší poptávce po skladovacích a distribučních centrech podél nových dopravních koridorů. „Evoluce dopravní sítě vytvoří příležitosti pro investory z řad nájemců, kteří hledají lokalitu s vynikajícím dopravním propojením s ostatními středoevropskými trhy. ČR bude moci efektivněji plnit roli dopravního uzlu, což přinese nové možnosti pro logistiku, skladování a průmyslovou výrobu,“ líčí Kurfürstová.
První významnější rozšiřování dálniční sítě bude možné pozorovat již ke konci roku 2024, kdy se plánuje otevření více než 100 kilometrů nových úseků dálnic. Trend bude pokračovat v následujících letech, v plánu je otevírat průměrně zhruba 60 km nových úseků ročně po dobu 6 let.
Expanze dálniční sítě
Ambiciózní plány počítají do roku 2030 s otevřením stovek kilometrů nových dálničních úseků. Mezi klíčové projekty patří:
Jen v roce 2025 se plánuje dokončení až 118 km dálnic, s dalšími 54 km ve výstavbě.
Hlavní průmyslové huby a nájemné (Q3 2024):
Revitalizace brownfieldů se v posledních letech stává důležitou součástí developerských aktivit v Česku. Značná část…
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |