úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Obchodní centra zvětšují zóny pro stravování i na čtvrtinu celkové plochy

10.08.2018  |  Petr Bayer

Podle zahraničních studií podíl segmentu food & beverages v obchodních centrech nadále stoupá, někde i ke čtvrtině celkové pronajímatelné plochy. Tento trend je patrný rovněž v České republice. Podle průzkumu mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate ČR remodeling food courtů probíhá nebo se připravuje minimálně v deseti obchodních centrech, včetně Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác nebo brněnského Králova Pole.

Podíl food & beverage se v tuzemských centrech pohybuje do 10 %. Jsou však i centra s více než 15% zastoupením restaurací, kaváren a dalších formátů občerstvení. Ze statistiky se vymyká obchodní centrum Quadrio v Praze 1, kde podíl stravování dosahuje až 40 %. Díky otevření restaurace Vapiano si významně polepšil také pražský Myslbek, kde jsou kavárny a restaurace na 18,5 % plochy. Minimálně 18 % pronajímatelného prostoru pro kavárny a restaurace vyčlenil rovněž chystaný projekt Savarin v centru Prahy od developerské společnosti Crestyl. Nákupní centrum Palladium rovněž v centru Prahy má aktuálně 15% podíl food & beverage.

"Dokládá to, že v centru města v nákupních centrech a galeriích je již nyní vyšší podíl stravovacích zařízení. Platí ale, že bez kvalitního a funkční nabídky restaurací či bister se do budoucna neobejde téměř žádné obchodní centrum,“ říká vedoucí poradenství a průzkumu trhu v BNP Paribas Real Estate Lenka Šindelářová .

Developery a investory motivují k rozšiřování nabídky food & beverage průzkumy mezi návštěvníky. Minimálně ve velkých městech v západní Evropě je prokázáno, že kvalitní nabídka občerstvení zvyšuje tržby a prodlužuje dobu pobytu zákazníků v takovém obchodním centru.

Citlivost zákazníků na kvalitní stravování dokládají také další studie. Dvě pětiny lidí si totiž obchodní centrum vybírá právě na základě velikosti a skladby nabídky ve food courtu. Nedávný průzkum mezinárodní developerské společnosti ECE ukázal, že rozmanitost výběru a kvalita nabídky je klíčová až pro více než tři čtvrtiny návštěvníků obchodních center v západní Evropě.

Fakt, že zákazníkům jde také o kulturní a designové prostředí, potvrzuje, že i v případě obchodních center se stále častěji hovoří o "slow food". Klidné, inspirativní prostředí, kde si lze vychutnat dobré jídlo a pití, musí jít ruku v ruce s atraktivní skladbou food operátorů. Do toho zapadají komornější posezení, včetně venkovních teras, stejně jako pop-upové koncepty, kdy pokrmy vznikají přímo před strávníky. Například Trinity Kitchen v britském Leedsu kombinuje stálou nabídku s pravidelně se obměňující nabídkou pop-up bister se street foodem a rotací různých food trucků. Nabízí tak zákazníkům autentický zážitek a změnu, za kterou se vyplatí vyrazit.

Studie ECE potvrzuje trend expanze food & beverages, v posledních letech se průměrná plocha food courtu v obchodních centrech v Evropě zdvojnásobila. A obrat operátorů F&B alespoň v centrech ECE mezi roky 2010 až 2015 vzrostl o 54 %. V poslední době je rovněž patrná konjunktura zájmu o zdravé, vegetariánské nebo rovnou veganské jídlo. Zákazníci sledují původ potravin i šetrný přístup přípravy. Zkušenost developerů ukazuje, že ryze lokální koncepty a operátoři si co do obchodního úspěchu nezadají s mezinárodní kuchyní a nadnárodními řetězci.

Zvětšení food courtu však nemusí být univerzálním návodem pro všechna obchodní centra. „Vždy je třeba brát v potaz lokalitu, umístění, dostupnost a cílovou skupinu. Centra na okrajích měst budou mít větší úspěch s prodejnami čerstvých či trvanlivých potravin, zatímco centra ve středu měst mohou mít vyšší podíl kaváren, restaurací nebo bister,“ dodává Šindelářová.

Velkým trendem současnosti v západní Evropě a USA jsou tzv. potravinové haly, tedy sdružení více prodejen širokého spektra potravin ve spojení s bistry a kavárnami nabízejícími často místní, ale i mezinárodní speciality. V případě promyšleného nastavení se takové "food halls" mohou stát klíčovým nájemcem a stimulem návštěvy pro nové zákazníky. Mezi nejznámější a nejrozšířenější koncepty patří Eataly v řadě světových metropolí nebo Östermalm Food Hall ve Stockholmu.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

08.01.2020 Průzkum Skypaper: Loňský růst hlásí dvě pětiny stavebních firem

Stavební firmy v loňském roce očekávaly růst podle 40,3 procenta respondentů, když v polovině roku tak mínilo 46,5 %.…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« květen 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.