úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Obchodní centra zvětšují zóny pro stravování i na čtvrtinu celkové plochy

10.08.2018  |  Petr Bayer

Podle zahraničních studií podíl segmentu food & beverages v obchodních centrech nadále stoupá, někde i ke čtvrtině celkové pronajímatelné plochy. Tento trend je patrný rovněž v České republice. Podle průzkumu mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate ČR remodeling food courtů probíhá nebo se připravuje minimálně v deseti obchodních centrech, včetně Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác nebo brněnského Králova Pole.

Podíl food & beverage se v tuzemských centrech pohybuje do 10 %. Jsou však i centra s více než 15% zastoupením restaurací, kaváren a dalších formátů občerstvení. Ze statistiky se vymyká obchodní centrum Quadrio v Praze 1, kde podíl stravování dosahuje až 40 %. Díky otevření restaurace Vapiano si významně polepšil také pražský Myslbek, kde jsou kavárny a restaurace na 18,5 % plochy. Minimálně 18 % pronajímatelného prostoru pro kavárny a restaurace vyčlenil rovněž chystaný projekt Savarin v centru Prahy od developerské společnosti Crestyl. Nákupní centrum Palladium rovněž v centru Prahy má aktuálně 15% podíl food & beverage.

"Dokládá to, že v centru města v nákupních centrech a galeriích je již nyní vyšší podíl stravovacích zařízení. Platí ale, že bez kvalitního a funkční nabídky restaurací či bister se do budoucna neobejde téměř žádné obchodní centrum,“ říká vedoucí poradenství a průzkumu trhu v BNP Paribas Real Estate Lenka Šindelářová .

Developery a investory motivují k rozšiřování nabídky food & beverage průzkumy mezi návštěvníky. Minimálně ve velkých městech v západní Evropě je prokázáno, že kvalitní nabídka občerstvení zvyšuje tržby a prodlužuje dobu pobytu zákazníků v takovém obchodním centru.

Citlivost zákazníků na kvalitní stravování dokládají také další studie. Dvě pětiny lidí si totiž obchodní centrum vybírá právě na základě velikosti a skladby nabídky ve food courtu. Nedávný průzkum mezinárodní developerské společnosti ECE ukázal, že rozmanitost výběru a kvalita nabídky je klíčová až pro více než tři čtvrtiny návštěvníků obchodních center v západní Evropě.

Fakt, že zákazníkům jde také o kulturní a designové prostředí, potvrzuje, že i v případě obchodních center se stále častěji hovoří o "slow food". Klidné, inspirativní prostředí, kde si lze vychutnat dobré jídlo a pití, musí jít ruku v ruce s atraktivní skladbou food operátorů. Do toho zapadají komornější posezení, včetně venkovních teras, stejně jako pop-upové koncepty, kdy pokrmy vznikají přímo před strávníky. Například Trinity Kitchen v britském Leedsu kombinuje stálou nabídku s pravidelně se obměňující nabídkou pop-up bister se street foodem a rotací různých food trucků. Nabízí tak zákazníkům autentický zážitek a změnu, za kterou se vyplatí vyrazit.

Studie ECE potvrzuje trend expanze food & beverages, v posledních letech se průměrná plocha food courtu v obchodních centrech v Evropě zdvojnásobila. A obrat operátorů F&B alespoň v centrech ECE mezi roky 2010 až 2015 vzrostl o 54 %. V poslední době je rovněž patrná konjunktura zájmu o zdravé, vegetariánské nebo rovnou veganské jídlo. Zákazníci sledují původ potravin i šetrný přístup přípravy. Zkušenost developerů ukazuje, že ryze lokální koncepty a operátoři si co do obchodního úspěchu nezadají s mezinárodní kuchyní a nadnárodními řetězci.

Zvětšení food courtu však nemusí být univerzálním návodem pro všechna obchodní centra. „Vždy je třeba brát v potaz lokalitu, umístění, dostupnost a cílovou skupinu. Centra na okrajích měst budou mít větší úspěch s prodejnami čerstvých či trvanlivých potravin, zatímco centra ve středu měst mohou mít vyšší podíl kaváren, restaurací nebo bister,“ dodává Šindelářová.

Velkým trendem současnosti v západní Evropě a USA jsou tzv. potravinové haly, tedy sdružení více prodejen širokého spektra potravin ve spojení s bistry a kavárnami nabízejícími často místní, ale i mezinárodní speciality. V případě promyšleného nastavení se takové "food halls" mohou stát klíčovým nájemcem a stimulem návštěvy pro nové zákazníky. Mezi nejznámější a nejrozšířenější koncepty patří Eataly v řadě světových metropolí nebo Östermalm Food Hall ve Stockholmu.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte letos ve vaší stavební firmě?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« září 2020 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Retro Soutěž | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.