Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo 7,6 kilometru dlouhý obchvat Klatov na silnici I/27 v Plzeňském kraji. Městu uleví hlavně od tranzitní dopravy ve směru od Plzně na Železnou Rudu, zároveň se zrychlí jízda na Šumavu. Práce za miliardu Kč bez DPH trvaly tři roky.
„Obchvat uleví městu především od tranzitní dopravy, ale také usnadní cestování mezi okrajovými částmi Klatov. Je důležitý pro celé Pošumaví, ale i pro cesty do Bavorska. Tranzitní doprava už nebude projíždět centrem Klatov. Jízda po nové přeložce bude rychlejší než po současném průtahu skrz město, v dopravních špičkách i víc než o 10 minut,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Projekt je spolufinancovaný z prostředků EU v Operačním Programu Doprava 2014 - 2020.
Trasa přeložky vede převážně po plochách se zemědělskou půdou, u Horažďovického předměstí se přibližuje k zástavbě. Součástí obchvatu je 9 mostů včetně lávky pro pěší. Náročnou stavbou byl most na začátku obchvatu za Štěpánovicemi dlouhý 165 metrů, který vede přes železnici i silnici třetí třídy. Jeden most překlenuje Špalkovský rybník, jejž bylo před začátkem prací nutné vypustit, aby se mohly na dně provést zemní práce pro založení mostního pilíře. Tento pilíř bude po napuštění rybníku vyčnívat z vody. Na obchvatu jsou také tři okružní křižovatky a dvě protihlukové stěny. Archeologové před stavbou prozkoumali hlavně místa ve čtvrti Luby. Objevili keramiku, sklo i železo z pravěku i vrcholného středověku.
„Současným průtahem projede denně až přes 17 000 aut. Vzhledem k tomu, že stavba obchvatu zasáhla některé přístupy na pozemky, vybudovali jsme i nové přístupové komunikace na tyto pozemky. Zajímavostí je, že ve spolupráci s městem Klatovy byla navržená náhradní trasa pro konání prestižních automobilových závodů Rallye Šumava, takzvaná Čínovská zatáčka. Její původní trasa byla nahrazená jednou z okružních křižovatek obchvatu. Okruh pro rallye tak zůstane zachovaný,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Ve spolupráci s radnicí se také rozšíří síť cyklostezek v okolí města.
ŘSD se už zabývá i přípravou navazující stavby mezi Klatovy a Švihovem, dokončená je technická studie. Tuto stavbu začne ŘSD v následujících letech projektovat. Na silnici I/27 plánuje ŘSD také obchvat Přeštic, na který by se měla do konce roku podepsat se zhotovitelem smlouva o dílo. Stavba dlouhá 5,3 kilometru by měla trvat dva a půl roku, náklady kolem 800 milionů Kč bez DPH.
ŘSD aktuálně realizuje 317,3 kilometru nových staveb. Jde o 250,7 km dálnic a 66,6 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 111,3 km dálnic a silnic I. třídy.
I/27 Klatovy, přeložka, 1. stavba
Hlavní trasa
Délka: 7 622 m
Počet stavebních objektů: 105
Zhotovitel: Silnice Group a.s.
Cena stavby dle smlouvy: 863 350 721 Kč bez DPH
Cena stavby po valorizaci: 1 031 299 347 Kč bez DPH
Zahájení realizace: 11/2021
Zprovoznění: 12/2024
Délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců
Infoleták ke stavbě: Zde
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |