úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Online prodej potravin se v ČR každoročně zdvojnásobí, zvyšuje poptávku po skladech

nájmy
19.10.2021  |  Petr Bayer

Tržby za online prodej potravin v Česku v posledních třech letech rostly o 106 % ročně, jde o nejdynamičtější sektor e-commerce. Významný nárůst byl i jinde v Evropě, průměrně o 37,3 %. Podíl e-commerce na maloobchodních tržbách v ČR by měl koncem letošního roku dosáhnout téměř 15 %, nejvíce ve střední Evropě. Více než 12 % se e-commerce podílí na pronájmech skladových prostor a přispívá ke zvyšování nájmů. Data z 24 zemí Evropy analyzovala realitně-poradenská společnost Cushman & Wakefield.

„Trend online nakupování potravin začal již před pandemií, která ho akcelerovala. Mnozí přínosy této formy nákupu potravin oceňují i nadále, a lze tak předpovídat další růst segmentu – do roku 2025 očekáváme více než zdvojnásobení jeho podílu na celkovém prodeji potravin v Česku,“ říká Michal Soták, partner C&W.

Aktuálně činí podíl online prodeje potravin na celkových tržbách za potraviny v ČR 4,2 %, což koresponduje s průměrným podílem v Evropě (4,4 %). Je to sice výrazně méně než v jiných maloobchodních kategoriích – například u elektroniky se aktuálně prodává téměř 50 % objemu tržeb online – ale do roku 2025 by v Česku mohlo jít až o 9,6 %.

Podíl e-commerce bude zároveň růst ve všech maloobchodních kategoriích. Celkově by se online prodeje měly na maloobchodních tržbách v ČR koncem letošního roku podílet již téměř 15 %y, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Největšího podílu na celkových maloobchodních tržbách dosahuje e-commerce v Británii - 27,9 %, následuje Nizozemsko s 15,6 % a třetí je Česko s aktuálními 14,8 %. Nejméně je online nakupování zastoupené v Portugalsku (7,8 %), Bulharsku (7,1 %) a Rumunsku (5,9 %).

Ve všech sledovaných zemích sektor e-commerce zaznamenal významný růst, a to nejen v souvislosti s pandemií koronaviru: nejrychleji za poslední tři roky rostly tržby z prodejů přes online kanály v Maďarsku (o 57,7 %) a Rusku (o 51,0 %), v ČR se online tržby každoročně zvyšovaly v průměru o 38,4 %.

„Růstový trend bude pokračovat, což se projeví na poptávce e-commerce firem, hlavně zaměřených na prodej potravin, po skladových prostorách, především v okolí velkých měst. Vzdálenost od koncového zákazníka a rychlost doručení k němu je u potravin zásadní, tyto firmy tak hledají prostory, jež by jim umožnily dobu dodání co nejvíce zkrátit. Tato situace zásadně mění dynamiky trhu skladových prostor a nájemné v projektech v okolí Prahy a Brna bude do budoucna zásadně vyšší než v lokalitách mimo tato hlavní města,“ míní Jiří Kristek, partner C&W.

V 1. pololetí letos se v ČR pronajala plocha logistických a průmyslových nemovitostí, která odpovídá 85 % poptávky za celý rok 2020. Objem uzavřených nájemních smluv v tomto sektoru za rok 2021 by tedy měl být rekordní. Od roku 2018 se konstantně zvyšuje nejen absolutní množství pronajatých ploch e-commerce, ale také její podíl na poptávce: zatímco v roce 2018 připadala asi 3,9 % nově pronajatých ploch na firmy působící výhradně v e-commerce, v 1. pololetí letos to bylo již 12,5 %. E-commerce má nejvyšší podíl na poptávce hlavně v okolí velkých měst – především v Praze, Brně, Ostravě a Plzni.

„Rostoucí poptávku ze strany e-commerce sektoru se zatím developerům skladovacích areálů nedaří plně uspokojovat. Zejména je to nedostatek vhodných pozemků pro výstavbu, zdlouhavé povolovací procesy, snížená kapacita stavebních firem a nedostatek stavebních materiálů. Nicméně díky zvýšené poptávce zaznamenáváme mnohem větší aktivitu developerů, kteří se snaží nové prostory připravit co nejdříve, aby ji dokázali nasytit. Otázkou ovšem zůstává, pokud bude oblast e-commerce dále růst, zda se tento rozdíl mezi poptávkou a nabídkou vyrovná,“ dodává Kristek.

Důsledkem je zájem investorů o logistické projekty. Loni se tato nemovitostní třída na celkovém objemu transakcí komerčních nemovitostí podílela 23 %, letos tyto transakce tvoří ke konci třetího čtvrtletí 35 %. „Díky jejich strategickému významu, vyspělosti českého trhu a omezené nabídce kvalitních lokalit v okolí velkých měst jsou logistické nemovitosti strategickým aktivem pro investory. Transakční aktivita v tomto sektoru, jako ve většině ostatních v Česku, bude diktována dostupností produktu,“ uzavírá Soták.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« prosinec 2021 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.