úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Online prodej potravin se v ČR každoročně zdvojnásobí, zvyšuje poptávku po skladech

19.10.2021  |  Petr Bayer

Tržby za online prodej potravin v Česku v posledních třech letech rostly o 106 % ročně, jde o nejdynamičtější sektor e-commerce. Významný nárůst byl i jinde v Evropě, průměrně o 37,3 %. Podíl e-commerce na maloobchodních tržbách v ČR by měl koncem letošního roku dosáhnout téměř 15 %, nejvíce ve střední Evropě. Více než 12 % se e-commerce podílí na pronájmech skladových prostor a přispívá ke zvyšování nájmů. Data z 24 zemí Evropy analyzovala realitně-poradenská společnost Cushman & Wakefield.

„Trend online nakupování potravin začal již před pandemií, která ho akcelerovala. Mnozí přínosy této formy nákupu potravin oceňují i nadále, a lze tak předpovídat další růst segmentu – do roku 2025 očekáváme více než zdvojnásobení jeho podílu na celkovém prodeji potravin v Česku,“ říká Michal Soták, partner C&W.

Aktuálně činí podíl online prodeje potravin na celkových tržbách za potraviny v ČR 4,2 %, což koresponduje s průměrným podílem v Evropě (4,4 %). Je to sice výrazně méně než v jiných maloobchodních kategoriích – například u elektroniky se aktuálně prodává téměř 50 % objemu tržeb online – ale do roku 2025 by v Česku mohlo jít až o 9,6 %.

Podíl e-commerce bude zároveň růst ve všech maloobchodních kategoriích. Celkově by se online prodeje měly na maloobchodních tržbách v ČR koncem letošního roku podílet již téměř 15 %y, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Největšího podílu na celkových maloobchodních tržbách dosahuje e-commerce v Británii - 27,9 %, následuje Nizozemsko s 15,6 % a třetí je Česko s aktuálními 14,8 %. Nejméně je online nakupování zastoupené v Portugalsku (7,8 %), Bulharsku (7,1 %) a Rumunsku (5,9 %).

Ve všech sledovaných zemích sektor e-commerce zaznamenal významný růst, a to nejen v souvislosti s pandemií koronaviru: nejrychleji za poslední tři roky rostly tržby z prodejů přes online kanály v Maďarsku (o 57,7 %) a Rusku (o 51,0 %), v ČR se online tržby každoročně zvyšovaly v průměru o 38,4 %.

„Růstový trend bude pokračovat, což se projeví na poptávce e-commerce firem, hlavně zaměřených na prodej potravin, po skladových prostorách, především v okolí velkých měst. Vzdálenost od koncového zákazníka a rychlost doručení k němu je u potravin zásadní, tyto firmy tak hledají prostory, jež by jim umožnily dobu dodání co nejvíce zkrátit. Tato situace zásadně mění dynamiky trhu skladových prostor a nájemné v projektech v okolí Prahy a Brna bude do budoucna zásadně vyšší než v lokalitách mimo tato hlavní města,“ míní Jiří Kristek, partner C&W.

V 1. pololetí letos se v ČR pronajala plocha logistických a průmyslových nemovitostí, která odpovídá 85 % poptávky za celý rok 2020. Objem uzavřených nájemních smluv v tomto sektoru za rok 2021 by tedy měl být rekordní. Od roku 2018 se konstantně zvyšuje nejen absolutní množství pronajatých ploch e-commerce, ale také její podíl na poptávce: zatímco v roce 2018 připadala asi 3,9 % nově pronajatých ploch na firmy působící výhradně v e-commerce, v 1. pololetí letos to bylo již 12,5 %. E-commerce má nejvyšší podíl na poptávce hlavně v okolí velkých měst – především v Praze, Brně, Ostravě a Plzni.

„Rostoucí poptávku ze strany e-commerce sektoru se zatím developerům skladovacích areálů nedaří plně uspokojovat. Zejména je to nedostatek vhodných pozemků pro výstavbu, zdlouhavé povolovací procesy, snížená kapacita stavebních firem a nedostatek stavebních materiálů. Nicméně díky zvýšené poptávce zaznamenáváme mnohem větší aktivitu developerů, kteří se snaží nové prostory připravit co nejdříve, aby ji dokázali nasytit. Otázkou ovšem zůstává, pokud bude oblast e-commerce dále růst, zda se tento rozdíl mezi poptávkou a nabídkou vyrovná,“ dodává Kristek.

Důsledkem je zájem investorů o logistické projekty. Loni se tato nemovitostní třída na celkovém objemu transakcí komerčních nemovitostí podílela 23 %, letos tyto transakce tvoří ke konci třetího čtvrtletí 35 %. „Díky jejich strategickému významu, vyspělosti českého trhu a omezené nabídce kvalitních lokalit v okolí velkých měst jsou logistické nemovitosti strategickým aktivem pro investory. Transakční aktivita v tomto sektoru, jako ve většině ostatních v Česku, bude diktována dostupností produktu,“ uzavírá Soták.

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

13.06.2023 Soutěž ČDS zná vítěze, Skypaper ocenil silnici v CHKO Slavkovský les

Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…

23.05.2023 Skypaper opět hlavním mediálním partnerem prestižní stavební soutěže ČDS

Jubilejní 20. ročník prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace (ČDS) vyhlásí vítěze…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« březen 2024 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce