Kompletní rekonstrukce výpravní budovy českobudějovického nádraží je v plném proudu, pokračují práce v jižní i severní věži, opravuje se fasáda, montují jednotlivé části konstrukce střechy. V příjezdové hale pokračují opravy štukových prvků a omítek, restaurátoři dokončili práce na historické fresce. Instalují se technologická zařízení budovy. V příjezdové hale se první prostory cestujícím otevřou na počátku příštího roku, zbylá část budovy do konce roku 2023. Aktuální cena stavby je 755 milionů Kč, je spolufinancována z prostředků EU fondu RRF.
Cílem rozsáhlé modernizace budovy z roku 1908 je především zvýšení komfortu pro cestující i veřejnost, zlepšení podmínek pro zaměstnance, optimalizace prostor určených k zajištění přepravních služeb, lepší komerční využití ostatních ploch a úspora energie. „Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem se postupně jedné z nejvýznamnějších budov v Českých Budějovicích navrací lesk, který měla po svém dokončení před více než 110 lety. Zároveň cestujícím, návštěvníkům i zaměstnancům poskytne důstojné prostředí odpovídající 21. století,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Prostory severní věže nově využijí další složky státu. Kromě pobočky České pošty zde bude pracoviště Policie ČR.“
Stavební práce na výpravní budově začaly na přelomu května a června 2020, odhad dokončení byl zpočátku prosinec 2022. Po odkrytí původních konstrukcí byl zjištěn velmi špatný stav některých částí objektu, například všech železobetonových nosných konstrukcí stropů, některých zdí, bylo nutné zbourat celý severní přístavek a změnit způsob odizolování objektu. První etapa zahrnovala vybudování nových prostor v podzemí pro technologie – nové trafostanice, záložní dieselagregát, rozvaděče elektroinstalace. V podzemí také došlo k sanaci, během prací stavbaři čelili zvýšenému množství spodní vody.
V druhé etapě je už dokončena oprava stropu příjezdové haly a restaurování historické fresky, opravují se podlahy a stěny příjezdové haly, budují se nové veřejné toalety. Pokračují práce v severní věži nádražní budovy, pokládají se obklady a dlažby. Na centrální věži se opravuje fasáda, montují jednotlivé části konstrukce střechy, probíhají klempířské práce, restaurátorské opravy sousoší, pokládají se nové podlahy a mění okna i dveře. V jižní věži se pracuje na nových stropních konstrukcích a realizují se různé statické úpravy, jako jsou dozdívky a vyzdívky pro statické zajištění objektu, jehož špatný stav byl zjištěn po odkrytí zdiva. V příjezdové hale pokračují opravy štukových prvků a omítek, instalují se rozvody slaboproudu, elektroinstalace a technologická zařízení budovy. Rovněž se zde buduje konstrukce nového výtahu.
Využití opravené budovy bude multifunkční, vzniknou zde nové prostory pro cestující, obchody a služby, chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy se postaví nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane nový orientační a informační systém. Součástí rekonstrukce bude také stavba pasáže propojující severní věž s hlavní odbavovací halou, tedy spojení s Lannovou třídou, hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Řešení interiérů navrhli architekti z ateliéru A 8000. Práce realizují Metrostav, Edikt a Avers.
Na Galavečeru ve Fantově sále budovy Hlavního nádraží v Praze převzali oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Ve čtvrtek 8. června 2023 byli na Galavečeru v Městské knihovně v Praze oceněni soutěžící, kteří získali tituly a…
Co by nejvíce pomohlo ve vaší firmě překonat současné energetické potíže?
masívnější podpora obnovitelných zdrojů (soláry, větrníky...)Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |