Oprava trati z Prahy do Lysé je hotova, poslední úsek stál 3,2 mld. Kč
Modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem je hotova, Správa železnic zahájila provoz na zbývajícím úseku mezi Mstěticemi a Čelákovicemi. Vlaky využívají dvě dlouhé přeložky, které umožnily zvýšit traťovou rychlost a zkrátit dobu cestování. Stanice Mstětice získala moderní nástupiště s podchodem a bezbariérovým přístupem. Celkové náklady stavby dosahují téměř 3,2 miliardy korun, dvě třetiny pokryjí evropské zdroje.
Modernizovaný úsek je víc než 6 kilometrů dlouhý. První přeložka s délkou 1,9 kilometru umožnila napřímit trať za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá měří téměř kilometr a vede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice. „Trať z Prahy do Lysé nad Labem plní významnou roli v příměstské dopravě, využívají jí i dálkové spoje do Hradce Králové. Nejen pro obyvatele Čelákovic je tak potěšitelnou zprávou dokončení její modernizace, která přinesla rychlejší a pohodlnější cestování vlakem. Věřím, že se to pozitivně odrazí i v dalším růstu počtu cestujících,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Obnovou prošlo celkem 18 železničních mostů, propustků a podchodů. Výraznou proměnou prošla stanice Mstětice, ve které vzniklo nové oboustranné nástupiště dlouhé 220 metrů a podchod. Bezbariérový přístup zajišťují šikmé chodníky. Zvýšení bezpečnosti silniční i železniční dopravy přinesla výstavba silničního nadjezdu, který nahradil vytížený přejezd. Zhotoviteli byly Eurovia CS, Subterra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
„Modernizaci celé vytížené trati mezi Prahou a Lysou nad Labem se nám podařilo dokončit během šesti let. Díky tomu se na ni vejde víc vlaků, které jezdí rychleji. Zcela jsme přebudovali důležitou stanici v pražských Vysočanech a postavili novou zastávku na Rajské zahradě s přímým přestupem na metro,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Vysoké modernizační tempo držíme i na dalších tratích okolo Prahy. Pracujeme na úseku z Prahy do Berouna a také na spojení metropole s letištěm a Kladnem, kde z velké části vyroste nová trať,“ dodává.
„Masivní finanční podpora z evropských fondů je na českých železnicích stále patrnější. Trať mezi Mstěticemi a Čelákovicemi je součástí koridoru Východ-východní Středomoří a Rýnsko-dunajského koridoru transevropské dopravní sítě. Jejich rozvoj přispívá k odlehčení přetížených silnic, omezuje emise a znečištění a zvyšuje bezpečnost dopravy – i zde vidíme přínosy našeho členství v EU a evropské soudržnosti a solidarity,“ uvádí mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Václav Lebeda.
