Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek
Slider - obrázek

Opravy nejstaršího dálničního mostu Šmejkalka skončí v roce 2027 za 965 mil. Kč

15.09.2025
Eduard Železný

Rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v Česku Šmejkalky na D1 u Senohrab, která začala v červenci před dvěma lety, má podle aktuálních informací skončit v roce 2027. Celkové náklady dosáhnou 965 milionů korun.

Rekonstrukce postupuje dle aktualizovaného harmonogramu, který sice nadále počítá s uvedením opraveného mostu do provozu v roce 2027, úpravu harmonogramu si ale vyžádal výkyv ve výrobě a dodání některých nosníků. Demolice původních stojek byla dokončena, zbytek bude odstraněn spolu se starou nosnou konstrukcí až po historický oblouk, který zůstane zachován a bude sanován. První bude rozebírána polovina mostu ve směru do Prahy. Se zahájením stavební operace se počítá na přelomu listopadu a prosince, trvat bude přibližně rok. Dál probíhají práce ve středním dělícím pásu, a to nejen na mostě, ale také před vjezdem na něj směr Praha.

„Kromě autojeřábů schopných unést až 500 tun máme na stavbě také dva věžové jeřáby s výškou 60 metrů, které přenášejí součásti nezbytné k úpravě středního dělícího pásu z pod mostu na dálnici, abychom kvůli přepravě a vykládce těchto součástí nemuseli zcela zastavovat dálniční provoz,“ líčí Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Od zahájení stavby byl historický oblouk osazen čidly, která snímají jeho deformace během prací, vybudovány obslužné komunikace pro stavbu v celkové délce 1523 m, včetně systému odvodnění a postaveno 32 nových stojek z železobetonu vedle původních, na což bylo použito okolo 1500 m3 betonu. „Odhadujeme, že z demolice starých částí mostu vznikne okolo 10 000 tun recyklátu, který se budeme snažit z části zapracovat zpět do stavby,“ přibližuje ŘSD. Zhotovitelem je sdružení společností Strabag a Pragoprojekt, celková doba stavby je smluvena na 1460 dní.

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 kamenná rovnanina za opěrami.

V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v 60. letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba.

Další články k tématu