Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a město Bílina našly shodu v řešení současného nevyhovujícího průtahu silnice I/13 středem města. Po řadě studií, které prověřovaly možnosti vedení silnice, se jako jediný realizovatelný ukazuje přibližně 1,3 kilometru dlouhý tunel pod městem. „Tímto řešením by cena stavby stála přibližně polovinu než varianta X, která vychází na 6,5 miliardy korun,“ vysvětlil ředitel Správy Chomutov Martin Vidimský.
Předchozí práce se zabývaly úpravami průtahu i přeložkami jak západním, tak i východním směrem. Všechna navrhovaná řešení však byla enormně nákladná a zároveň málo efektivní. ŘSD ve spolupráci s městem Bílina nakonec upravilo variantu X, tj. částečné přemostění estakádou s návazným menším tunelem, na variantu s pracovním názvem Z. Nová trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu pod velkou částí centra Bíliny. „Současné technické řešení má šanci, aby bylo schválené Centrální komisí Ministerstva dopravy. Následně bude nutné projekt podrobit procesu vlivu stavby na životní prostředí,“ míní zástupce generálního ředitelství ŘSD Michal Vrabec. Navržený tunel vede přibližně od železniční stanice v Bílině před areál lázní Kyselka.
Tunel by měl být v hloubce kolem 20 metrů pod povrchem. Koridor tunelu je vymezený železniční tratí a stávající silnicí I/13. „V rámci studie musíme ještě dořešit napojení nové trasy na silnici I/13. Otevřenou otázkou také zůstává možnost čtyřpruhového uspořádání tunelu,“ přibližuje Milan Koloušek z projekční společnosti Valbek. Z hlediska ražby tunelu jsou podle něj geologické poměry převážně příznivé. Výjimkou je počáteční část trasy tunelu u Kyselky a vlakového nádraží.
Starostka Bíliny Zuzana Schwarz Bařtipánová ujistila, že město je připraveno pomoci s majetkoprávním vypořádáním v rámci pozemků potřebných pro stavbu. „Pro nás je tato stavba prioritní. Současný stav ve městě je neudržitelný. Denně městem projede 20 tisíc aut, převážně tranzitních,“ dodala. Silnice I/13 je v Ústeckém kraji z velké části čtyřpruhová. Dvoupruhový průtah Bílinou s několika kruhovými objezdy je logicky nejkritičtějším místem celé silnice I/13.
Vedení města a chomutovské Správy ŘSD se dohodlo na veřejném projednání aktuální studie tunelové varianty. Za přítomnosti projektanta a dalších odborníků se uskuteční 2. prosince 2019 v sídle městského úřadu.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?
růst nad 5 %Petr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |