úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Praha schválila stavbu metra D Pankrác – Nové Dvory, má stát 52 miliard Kč

Ilustrační foto
10.06.2021  |  Petr Bayer

Rada hl. m. Prahy schválila v projektu metra D výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku, včetně části dopravního systému automatického metra, mají činit 52 miliard Kč. Rada pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy realizací stavby, na niž loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál k metru D poslouží jako předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i úvěru z Evropské investiční banky (EIB). O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.

Praha chce metro D zprovoznit co nejdříve, proto postupuje od nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších úseků. Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje pět stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory a přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje, proto je samostatně životaschopný. „Vydání stavebního povolení očekáváme v optimistické variantě letos na konci léta, v pesimistické na jaře 2022,“ líčí předseda představenstva DPP Petr Witowski.

Pro úsek Pankrác – Nové Dvory se zatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů Prahy a kombinací úvěrů od EIB a komerčních bank. Pro další úseky již ale bude nezbytná účast státu, mj. s ohledem na zákonem stanovené dluhové stropy měst. „Je škoda, že se k tak významné infrastrukturní stavbě s celostátním přesahem současná vláda chová macešsky. Až do roku 2004 se stát vždy na financování stavby pražského metra podílel. Prodloužení trasy A v roce 2015 zůstalo poprvé jen na bedrech Prahy s přispěním fondů EU. Doufáme, že po sněmovních volbách se přístup nové vlády k Praze změní,“ doufá náměstek primátora pro finance a rozpočet Pavel Vyhnánek.

Stavba úseku Pankrác - Nové Dvory by měla trvat zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým  poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova. Na jeho zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace DPP loni v lednu vypsal dvě veřejné zakázky. Stavba druhého úseku Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory bude hotova bude už za 6 let. Výstavba zbylých plánovaných úseků, tj. Nové Dvory (mimo) – Depo Písnice včetně vlakového depa potrvá 4 roky, Pankrác – Náměstí Míru pak necelých 6 let. Ambice hlavního města je všechny etapy dokončit zároveň, proto se s některými začne o něco později vzhledem ke kratší době jejich realizace.

V návaznosti na materiál, který odsouhlasila Rada hl. m. Prahy, připravuje DPP vyhlášení dalších veřejných zakázek. Pro úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory by to na přelomu letošního a příštího roku měl být tendr na zhotovitele stavby a také na dodavatele komplexního monitoringu a pasportizace tak, aby stavbu tohoto úseku mohl DPP zahájit v dubnu 2023. V návaznosti na dokončení probíhajících předběžných tržních konzultací s potenciálními dodavateli DPP v průběhu příštího roku plánuje vyhlásit také veřejnou zakázku na kompletní dopravní systém automatického metra pro metro D a případně její rozšíření o automatizaci linky C.

„Výstavba nové linky metra D je jednou ze zásadních priorit rozvoje dopravní infrastruktury hlavního města. Metro D má tvořit klíčovou páteř pražského systému veřejné dopravy a ulevit přetížené dopravní situaci v jižní oblasti města – zejména v Krči, Lhotce, na Novodvorské nebo v Libuši, kde bydlí až 150 tisíc obyvatel,” říká primátor Zdeněk Hřib. „Ve všech evropských metropolích se na takto zásadních dopravních stavbách finančně podílí stát, u nás se tomu ale brání. Budeme proto dále jednat s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem dopravy o možnosti financovat metro D za spoluúčasti rozpočtu EU nebo kombinovanou formou i státního rozpočtu,” dodává.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

20.09.2021 Ostrava prodává Rezidenci Stodolní za 23 milionů Kč, chce ji rekonstruovat

Zastupitelstvo města Ostravy rozhodlo o záměru prodat nemovitosti o celkové výměře 3747 čtverečních metrů v centru…

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« září 2021 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.