úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Praha schválila stavbu metra D Pankrác – Nové Dvory, má stát 52 miliard Kč

Ilustrační foto
10.06.2021  |  Petr Bayer

Rada hl. m. Prahy schválila v projektu metra D výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku, včetně části dopravního systému automatického metra, mají činit 52 miliard Kč. Rada pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy realizací stavby, na niž loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál k metru D poslouží jako předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i úvěru z Evropské investiční banky (EIB). O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.

Praha chce metro D zprovoznit co nejdříve, proto postupuje od nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších úseků. Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje pět stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory a přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje, proto je samostatně životaschopný. „Vydání stavebního povolení očekáváme v optimistické variantě letos na konci léta, v pesimistické na jaře 2022,“ líčí předseda představenstva DPP Petr Witowski.

Pro úsek Pankrác – Nové Dvory se zatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů Prahy a kombinací úvěrů od EIB a komerčních bank. Pro další úseky již ale bude nezbytná účast státu, mj. s ohledem na zákonem stanovené dluhové stropy měst. „Je škoda, že se k tak významné infrastrukturní stavbě s celostátním přesahem současná vláda chová macešsky. Až do roku 2004 se stát vždy na financování stavby pražského metra podílel. Prodloužení trasy A v roce 2015 zůstalo poprvé jen na bedrech Prahy s přispěním fondů EU. Doufáme, že po sněmovních volbách se přístup nové vlády k Praze změní,“ doufá náměstek primátora pro finance a rozpočet Pavel Vyhnánek.

Stavba úseku Pankrác - Nové Dvory by měla trvat zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým  poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova. Na jeho zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace DPP loni v lednu vypsal dvě veřejné zakázky. Stavba druhého úseku Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory bude hotova bude už za 6 let. Výstavba zbylých plánovaných úseků, tj. Nové Dvory (mimo) – Depo Písnice včetně vlakového depa potrvá 4 roky, Pankrác – Náměstí Míru pak necelých 6 let. Ambice hlavního města je všechny etapy dokončit zároveň, proto se s některými začne o něco později vzhledem ke kratší době jejich realizace.

V návaznosti na materiál, který odsouhlasila Rada hl. m. Prahy, připravuje DPP vyhlášení dalších veřejných zakázek. Pro úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory by to na přelomu letošního a příštího roku měl být tendr na zhotovitele stavby a také na dodavatele komplexního monitoringu a pasportizace tak, aby stavbu tohoto úseku mohl DPP zahájit v dubnu 2023. V návaznosti na dokončení probíhajících předběžných tržních konzultací s potenciálními dodavateli DPP v průběhu příštího roku plánuje vyhlásit také veřejnou zakázku na kompletní dopravní systém automatického metra pro metro D a případně její rozšíření o automatizaci linky C.

„Výstavba nové linky metra D je jednou ze zásadních priorit rozvoje dopravní infrastruktury hlavního města. Metro D má tvořit klíčovou páteř pražského systému veřejné dopravy a ulevit přetížené dopravní situaci v jižní oblasti města – zejména v Krči, Lhotce, na Novodvorské nebo v Libuši, kde bydlí až 150 tisíc obyvatel,” říká primátor Zdeněk Hřib. „Ve všech evropských metropolích se na takto zásadních dopravních stavbách finančně podílí stát, u nás se tomu ale brání. Budeme proto dále jednat s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem dopravy o možnosti financovat metro D za spoluúčasti rozpočtu EU nebo kombinovanou formou i státního rozpočtu,” dodává.

Další články k tématu 

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« červen 2021 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.