úvod | tisk | napište nám |
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.
 -S nadhledem ve světě stavebnictví a realit.

Pražané se v kancelářích tísní, vede Chicago

24.06.2021  |  Petr Bayer

Celosvětová průměrná výměra kancelářských prostor na zaměstnance dosahuje 13 čtverečních metrů. V Praze se pohybuje mezi 10 a 11 metry, nejvíce prostoru mají lidé v kancelářích v Chicagu, téměř 23 m2. Na chvostu se pohybují filipínská Manila nebo indický Bengalúr, kde mají pracovníci k dispozici 7 m2. Vyplývá to z průzkumu společnosti JLL Global Benchmarking Service

Kanceláře se stávají více flexibilní, s adaptivním využitím, které umožní hybridní model fungování. Stanou se z nich společenské a podnikatelské huby, místa pro setkávání, spolupráci, inovace a kreativitu. „Vzroste nabídka služeb a výhod na pracovišti zaměřených na zdraví a pohodlí. Budoucí hybridní kancelářské pracoviště se bude zásadně spoléhat na nové technologie a bude vyžadovat neustálé spojení mezi kanceláří a domovem. Přestože některé společnosti budou redukovat své kanceláře, poptávka po kvalitních projektech a místech stále trvá,“ míní ředitelka architektonicko - stavební společnosti Tétris Lucie Loudová. „Plocha pro soustředěnou práci bude činit například u telekomunikačních společností jen 15 % celkové výměry,“ doplňuje.

Například Hongkong, Londýn nebo Singapur s hustotou 10 m2 na osobu a méně dlouhodobě využívají kancelářské prostory mnohem intenzivněji. Do této kategorie spadají také New York, Frankfurt nebo Tokio, kde se pracuje s menší výměrou na zaměstnance než v ostatních městech v USA, Německu a Japonsku. Rostoucí podnikatelské metropole jako Jakarta, Istanbul, Mexico City nebo Sao Paulo, které poskytují služby pro velké a rostoucí národní trhy, mají výměru kanceláří 9 až 11 m2.

“V rámci pražského kancelářského trhu jsme doposud počítali přibližně 10 až 11 m2 na zaměstnance. Na tento jednoduchý výpočet se ale už kvůli proměnám spojeným s koronavirem nelze spoléhat. Firmy individuálně musí řešit plochu dle své politiky spojené s prací z domu a funkce, kterou pro ně mají kanceláře do budoucna plnit. Zjednodušeně lze říci, že ve firmě se sdílenými stoly je potřeba 10 - 11 metrů na maximální odhadovaný výskyt zaměstnanců v kanceláři,” uvádí Vendula Bláhová z JLL.

Nynější trend napovídá, že bude velký tlak na rozšiřování prostoru pro zaměstnance především v globálních podnikatelských centrech jako Londýn nebo Hongkong, protože firmy, které lákají zaměstnance zpět do kanceláří, se musí přizpůsobit novým podmínkám a podpořit produktivitu a pohodlí a dbát na zdravé pracovní prostředí. V ČR se trend rozšiřování prostoru pro zaměstnance již objevuje, což souvisí s tím, že se do práce najednou vrátí přibližně 60 % zaměstnanců, a to v režimu tři dny v kanceláři a dva dny doma.

Naopak města, zejména v Německu a USA, nebudou pod takovým tlakem. V Německu je výměra kanceláří na osobu téměř dvojnásobně větší než v Londýně. Některá města v USA nabízí zaměstnancům více než 20 m2 na osobu. Hustota obsazení pracoviště má klíčový dopad na spotřebu energií a vody, další náklady a odpady. Přestože výsledky studie ukazují, že náklady na m2 jsou téměř všude stejné, spotřeba energií na osobu je v Asii mnohem nižší, především z důvodu větší hustoty obsazení kanceláří.

Spotřeba energií v kancelářích podle regionů 

 

Využitý prostor na jednu osobu (m2)

Náklady na energie na osobu a m2 ($)

Náklady na služby ($) na m2

Spotřeba energií  (kWh) na osobu

Spotřeba energií (kWh) na m2

Pacifická Asie

11.0

36.7

43.8

2,171

206

Evropa

13.2

35.1

38.2

3,565

249

Latinská Amerika

10.9

25.0

26.4

4,646

264

Severní Amerika

14.7

37.4

45.3

5,769

333

Další články k tématu

 

Odběr newsletteru

Aktuality

15.09.2020 Skypaper hlavním mediálním partnerem konference Chytrá a čistá mobilita

Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…

27.02.2020 Časopis Skypaper opět v porotě ČDS a udělí cenu za celospolečenský přínos

Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…

Archiv aktualit

Rychlé vyhledávání

Anketa

Jaký vývoj očekáváte ve vaší stavební firmě v roce 2021?

růst nad 5 %
 
růst do 5 %
 
stagnaci
 
pokles do 5 %
 
pokles nad 5 %
 

Fotogalerie

Fotogalerie

Kalendář akcí

«« říjen 2021 »»
 
po
út
st
čt
so
ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Kontakt

Petr Bayer
Jilemnického 2238
53002 Pardubice
Česká republika
mobil:+420 602 309 872
e-mail:bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz
 
 
O nás | Novinky | Newsletter | Akce | Památky | Personálie | Stavba | Kontakt | Skyscrapers | Rozhovor | KARIÉRA | Fotogalerie | Názory čtenářů | Pomáháme dětem | Partnerská sekce | GDPR | Akce
Souhlasím.
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.