Přestavba Masaryčky začala, nádraží propojí okolní čtvrti
Stavebním ruchem ožije v následujících třech letech nejstarší pražské Masarykovo nádraží. Železniční dopravě slouží už přes 175 let, nyní projde největší proměnou v historii. Kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a nabídne novou odpočinkovou zónu v centru metropole. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun, významnou část pokryjí finance z EU.
První vlak přijel na dnešní Masarykovo nádraží už v roce 1845. Dnes plní významnou roli zejména v pražské příměstské dopravě, v pracovní dny jím projde až 30 tisíc cestujících. „Masarykovo nádraží se nachází uprostřed dynamicky se rozvíjejícího území. Díky modernizaci vzájemně propojí přilehlé ulice a stane se tak nedílnou součástí okolní zástavby. Už jej nebude nutné složitě obcházet,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Modernizace počítá s tím, že se Masaryčka stane výchozím bodem také pro vlaky na letiště. Zvýšíme proto nejen počet kolejí u nástupišť ze 7 na 9, ale i těch, které budou sloužit k odstavování souprav. Rekonstrukce kolejiště pod Vítkovem umožní zvýšit traťovou rychlost,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Všechna nástupiště budou mít bezbariérový přístup a umožní pohodlný nástup do vlakových souprav.
Nejvýraznějším architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm. Umožní nejen propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale i přístup k již realizovaným objektům v okolí. Zároveň nabídne nový prostor pro cestující čekající na vlak Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne relaxační zóna v centru metropole. K napájení osvětlení nebo rozhlasu se použijí fotovoltaické články, které se zabudují do zastřešení platformy. K zavlažování zeleně se využije dešťová voda zachycená v retenčních nádržích.
„Chceme využít nejen naše dlouholeté zkušenosti staveb dopravní infrastruktury, ale i nejmodernější technologie. Počítáme s masivním zapojením digitalizace, recyklací a zpětným použitím získaného materiálu. Stavba bude probíhat ve stísněných podmínkách a vyžádá si řadu opatření k ochraně okolních objektů, dopravních omezení, zajištění bezpečnosti i omezení pro cestující. Jsem přesvědčen, že výsledek povede ke spokojenosti všech, kteří se na přeměnu prostoru Masarykova nádraží těší již řadu desetiletí,“ sdělil předseda představenstva Strabag Rail Jakub Svoboda.