Přestavba nádraží Smíchov bude hotova v roce 2028 za 5,1 mld. Kč
Přestavba jednoho z nejvytíženějších nádraží v Praze – Smíchově má být dokončena v závěru roku 2028. Celkové investiční náklady dosahují 5,1 miliardy korun. V té době už by také měla naplno běžet rekonstrukce nádražní budovy, která se plánuje v letech 2027 až 2029.
Po dokončení proměny budou cestující na Smíchově využívat moderní terminál s přestupem z vlaku nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy. Nádraží se zároveň stane přirozeným centrem čtvrti, která kolem něj nyní vyrůstá. První práce začaly už před dvěma lety a zahrnovaly vytrhání kolejí v části stanice a demontáž lávky přes kolejiště. Rekonstrukce se naplno rozběhla loni.
„Pracujeme na rozsáhlé modernizaci pražské železnice. Je to jen pár týdnů, kdy jsme v Bubnech otevřeli nejmodernější nádraží v Česku. Současně pokračujeme v rekonstrukci Masarykova nádraží a připravujeme další úseky tratě Praha – Letiště – Kladno," říká ministr dopravy Martin Kupka. „Dohromady to jsou projekty za desítky miliard korun, které mění tvář pražské dopravy a propojují metropoli nejen se středními Čechami,“ dodává.
Hlavní část prací odstartovala na Smíchově zprovozněním nástupiště, které se nachází vedle nádražní budovy. Stavbaři poté odstranili celé třetí a část druhého nástupiště včetně jejich zastřešení. Namísto severního křídla nádražní budovy se staví základy nové lávky a technologického objektu. Naplno se nyní pracuje na mostech přes Nádražní ulici a Hořejší nábřeží, stavbaři vyměňují jednotlivé mostní konstrukce. Ve stanici prochází rekonstrukcí oba podchody, současně se buduje nové, čtvrté nástupiště a lávka přes kolejiště. Vznikají také základy sloupů budoucího autobusového terminálu, který se bude nacházet přímo nad staničními kolejemi, investorem jeho výstavby je hlavní město Praha.
„Nádraží na Smíchově získá nejen zmodernizovaná stávající nástupiště, ale také jedno zcela nové, které budou využívat vlaky ve směru na Zličín. Oba podchody prodloužíme pod celým kolejištěm, bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy. Renovujeme i mosty ve směru na hlavní nádraží, které už budou připravené na budoucí tříkolejný provoz,“ líčí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Realizace stavby i instalace moderního zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha-Smíchov jsou spolufinancovány EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Maximální dotace na stavbu bude činit bezmála 4 miliardy korun a na instalaci ETCS 68,4 milionu korun. Zhotoviteli prací jsou Metrostav TBR, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a Hochtief CZ.

