Ředitelé projektových a stavebních společností chtějí opatření ze strany vlády pro podporu ekonomicky poškozených podniků. Pouze minimum z nich v tomto nevidí žádný přínos. Současně jsou i pro zavedení rozsáhlejších opatření, která byla již uplatněna v zahraničí. Vyplývá to z mimořádné studie Ekonomické dopady COVID-19 CEEC Research.
Pro zavádění vládních opatření na podporu ekonomicky poškozených podniků se vyjádřilo 94 % dotázaných ředitelů projektových společností a 96 % ředitelů stavebních společností. „V současné době je nutné pomoci zejména malým firmám a živnostníkům, kteří jsou restriktivními opatřeními nejvíce postiženi. Zapomenout by se nemělo ani na zaměstnance těchto malých firem. Následně je ale nutné přistoupit k masivní podpoře ekonomiky. Například investice v dopravní infrastruktuře jsou zatím velmi poddimenzované a urychlený rozjezd některých již téměř připravených projektů by opětovnému nastartování ekonomiky jednoznačně pomohl. Nejde jen o financování, nutná je zejména podpora urychleného vyřízení všech záležitostí v rámci územního a stavebního řízení. Urychlit lze také výběrová řízení. Jednat se musí maximálně v řádu měsíců, nikoli let,“ říká ředitel TBG Metrostav Jakub Šimáček.
Projektové společnosti vidí největší přínos v možnosti proplacení části platů zaměstnanců státem a prodloužení lhůty pro zaplacení daně a pro odvod DPH, což jim krátkodobě pomůže stabilizovat cashflow . Menší přínos podle nich bude mít možnost pozdějšího podání daňového přiznání nebo možnost čerpání finančních prostředků z úvěrového programu COVID-19. Naopak nejmenší přínos vidí v odpuštění poplatků za správní úkony na úřadech.
Ředitelé stavebních společností největší přínos spatřují také v možnosti proplacení části platu zaměstnanců státem, čerpání finančních prostředků z úvěrového programu COVID a prodloužení lhůty pro zaplacení daně a pro odvod DPH a pozdějšího podání daňového přiznání. „Je evidentní, že primárním cílem je ochránit zdraví lidí a omezit šíření nákazy. Současně je nutné dělat už nyní kroky k udržení chodu ekonomiky, a zde se teprve vhodná opatření, pomoc nebo stimulační programy postupně připravují,“ dodává generální ředitel společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.
Ředitelé společností by uvítali též v zahraničí zaváděná opatření jako dočasné snížení daní, například na zaměstnance (77 %) téměř dvě třetiny (61 %) by si přály závazek státu ohledně zvýšení investic. Téměř polovina ředitelů projektových společností by také uvítala možnost odložení splátek úvěrů firem nebo poskytnutí dotací státu (48 resp. 45 %). Ředitelé stavebních společností by ocenili vypsání většího počtu veřejných zakázek. Pro tuto možnost se vyjádřilo 81 %.
Dopravní trendy budoucnosti jsou hlavním tématem 7. ročníku konference Chytrá a čistá mobilita, která se uskuteční…
Již 17. ročník celostátní soutěže Česká dopravní stavba (ČDS) přijímá přihlášky za zvýhodněných podmínek do 6. dubna…
Na jaké oblasti ve stavebnictví by se měla nová vláda především zaměřit?
výstavba dálnic a silnicPetr Bayer | |
Jilemnického 2238 53002 Pardubice Česká republika | |
mobil: | +420 602 309 872 |
e-mail: | bayer@skypaper.cz info@skypaper.cz |